ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ  

Actualització: 31/08/2018

Corbeto López, Albert
Barcelona, 1971

Àrees de treball: Arts gràfiques / Disseny / Gravat

Albert Corbeto López és doctor en història de l’art per la Universitat Autònoma de Barcelona. Realitza la seva activitat professional a la Reial Acadèmia de Bones Lletres de Barcelona (des del 1996), col·labora també amb l’Associació de Bibliòfils de Barcelona (des del 2000) i és professor de tipografia i història del llibre al Grau i al Màster en Tipografia Avançada i a la Diplomatura de Postgrau en Disseny d’Elements Gràfics d’EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona (des del 2010).

Com a investigador, s’ha especialitzat en la història de la impremta i del llibre. Cal destacar els seus estudis sobre la producció i el comerç de tipus d’impremta, i en especial la reconstrucció de la trajectòria dels gravadors de punxons catalans i espanyols actius en la segona meitat del segle xviii, que va permetre per primera vegada la producció autòctona de lletra d’impremta. És autor de diversos llibres, com ara Anduaga. Type specimen (València, Campgràfic, 2006), conjuntament amb Josep Patau; Especímenes tipográficos españoles. Catalogación y estudio de las muestras de letras impresas hasta el año 1833 (Madrid, Calambur, 2010); Daniel B. Updike, impresor e historiador de la tipografía (València, Campgràfic, 2011); Tipos de imprenta en España (València, Campgràfic, 2011); Història de la tipografia. L’evolució de la lletra des de Gutenberg fins a les foneries digitals, conjuntament amb Marina Garone (Lleida, Pagès, 2012; en espanyol, Lleida, Mileno, 2015), i G.B. Bodoni y la tipografía española del Siglo de las Luces (Salamanca i Parma, Biblioteca Bodoni, 2015). També ha comissariat, conjuntament amb Marina Garone, diverses exposicions sobre el paper de la dona a la impremta, com les dues exposicions celebrades a la ciutat de Puebla (Mèxic), l’any 2008, amb el títol «Las otras letras, mujeres impresoras en el mundo del libro antiguo», una a la Biblioteca Palafoxiana i l’altra a la Biblioteca Lafragua de la Benemérita Universitat Autònoma de Puebla. Sobre aquest mateix tema va organitzar una altra exposició al Museu Diocesà de Barcelona, per a la qual va editar, conjuntament amb Marina Garone, el catàleg Muses de la impremta. La dona i les arts del llibre (segles xvi-xix) (Barcelona, Museu Diocesà de Barcelona, 2009). Va participar també com a comissari de la part d’història de l’exposició «Imprenta Real. Fuentes de la tipografía española», celebrada a la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando (Madrid, 2009), i va organitzar dues exposicions dedicades a l’estudi de les mostres de lletra d’impremta a la ciutat de Mèxic, a la Biblioteca Nacional de Mèxic (2010), i a la Universitat Autònoma Metropolitana-Xochimilco (2012). S’interessa pel paper de l’art de la impremta en la difusió de les idees de la Il·lustració a Espanya. Un primer fruit d’aquesta tasca ha estat el comissariat d’una exposició a la Biblioteca Nacional, a Madrid, dins dels actes commemoratius del tricentenari de la institució, i el text del catàleg Las letras de la Ilustración. Edición, imprenta y fundición de tipos en la Real Biblioteca (Madrid, Biblioteca Nacional, 2012).
  És coautor, entre altres obres, de Memorias. Las otras letras. Mujeres impresoras en la Biblioteca Palafoxiana (Puebla —Mèxic—, Secretaría de Cultura del Estado de Puebla, 2009); Imprenta Real, fuente de las letras españolas (Madrid, Ministerio de Asuntos Exteriores y Cooperación, 2009); La maquinària de la lectura. La impremta a Lleida de Botel al segle xxi (Lleida, Institut d’Estudis Ilerdencs, 2010); Colofons de Domènec Molí en els llibres de Miquel Plana (Olot, Gra de Fajol, 2011), o Las muestras tipográficas y el estudio de la cultura impresa (Mèxic, Solar, 2012); Jan Tschichold y la tipografía moderna (2013); Caligrafía española. El arte de escribir (2015); Miquel Plana. Arquitecte del llibre, 1943-2012 (2015); La publicidad del libro en el mundo hispánico (siglos xvii-xx). Los catálogos de venta de libreros y editores (2016), i Principios de la tipografía fundamental. De William Morris a Stanley Morison (2017). També ha participat a les actes de diversos congressos, com les del I, II i III Congreso Internacional de Tipografía, celebrats a València els anys 2004, 2006 i 2008, o a les del XXII Congreso de la Asociación de Archiveros de la Iglesia en España, celebrat a Còrdova l’any 2006, a Memoria Ecclesiae (2009).
  Ha donat conferències a Barcelona, Ripoll, Lleida, Tarragona, València, Saragossa, Salamanca o Madrid, així com a Lisboa, Puebla, Mèxic i Londres, i ha col·laborat, entre d’altres, a publicacions com ara Revista de Catalunya, Anuari de l’Associació de Bibliòfils de Barcelona, Butlletí de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, Locus Amoenus, Encuadernación de Arte, The Library. Transactions of the Bibliographical Society, Boletín del Instituto de Investigaciones Bibliográficas, Locus. Revista de Historia, Journal of the Printing Historical Society i Titivillus. Revista Internacional sobre Libro Antiguo.



 

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620. Fax +34 932 701 180. dhac@iec.cat - Informació legal

 

José de Manjarrés y de Bofarull Josep Puiggarí Llobet Josep Gudiol Cunill Josep Puig i Cadafalch Josep Pijoan i Soteras Josep Francesc Ràfols i Fontanals Cèsar Martinell i Brunet Joan Ainaud i de Lasarte Josep Gudiol i Ricart  Maria Lluïsa Borràs Gonzàlez presentació crèdits Bartomeu Ferrà i Perelló Antoni Pons Luís Tramoyeres Felipe Maria Garín Elías Tormo Manuel González Martí