ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ  

Actualització: 31/08/2015

Cañellas Martínez, Sílvia
Barcelona, 29 de juliol de 1958

Àrees de treball: Art gòtic / Art barroc / Art del segle xix / Art contemporani / Vitralleria / Historiografia

Sílvia Cañellas Martínez és doctora en història de l’art per la Universitat de Barcelona (1992) i té la doble llicenciatura en geografia i història (1981) i en història de l’art (1988). La seva tesi doctoral Aproximació a l’estudi de les vidrieres de la catedral de Barcelona des dels orígens a la conclusió del cimbori (1992) va obtenir una menció d’honor en el Premi Ciutat de Barcelona de l’any 1992.
  És funcionària del cos de catedràtics d’ensenyament secundari de la Generalitat de Catalunya i ha ocupat diferents càrrecs directius de responsabilitat en la seva activitat laboral com a docent; ha rebut diferents premis de reconeixement a la seva tasca com a formadora de joves investigadors (Trobades de Recerca Jove 2005 i 2009).

Com a investigadora, ha centrat els seus estudis en la recerca sobre el vitrall català de diferents èpoques i en els forns de vidre de la Barcelona medieval i moderna. Ha estat, entre els anys 1997 i 2010, documentalista i redactora del Corpus Vitrearum Medii Aevi (CVMA) de Catalunya (adherit a l’Institut d’Estudis Catalans), entitat encarregada de catalogar les vidrieres medievals del territori català, estudis que l’esmentada entitat ha ampliat a èpoques històriques posteriors. Des del maig del 2014 és membre del Comitè Nacional Català d’aquesta organització.
  Ha participat en diferents congressos i reunions internacionals dedicades a l’estudi de la història, la conservació i la restauració de vitralls amb aportació de comunicacions i ponències sobre els vitralls catalans. Cal destacar les aportacions «Techniques du vitrail au xix siècle» (Namur, 2007), «Die Einzelscheibe. XXIV Colloquium CVMA» (Zuric, 2008), «GLASSAC-08 Glass Science in Art and Conservation» (València, 2008), «Forum for the conservation of stained glass» (Lisboa, 2011), «Dynastiche Repräsentation in der Glasmalerei» (Viena, 2012), «Coup de Fouet» (Barcelona, 2013), «Reinventer la lumière. Vitrail et création à l’époque contemporaine: 1830 à nos jours» (Universitat de Pau i Regió de l’Ador, Pau, 2014). Ha impartit conferències i ha preparat visites a monuments, organitzades per diverses entitats. Ha format part de l’equip de catalogació de vidrieres del Pla Director de l’Hospital de Sant Pau de Barcelona (2007-2008).
  Sobre els forns de vidre de Barcelona, cal destacar la recerca documental realitzada i les noves dades trobades, que van ser reunides en dos articles, l’un sobre el forn de vidre del Pla d’en Llull, publicat a la revista Estudis Històrics i Documents dels Arxius de Protocols (Col·legi de Notaris de Barcelona, 2005) i l’altre més complet sobre els forns de vidre de la ciutat entre els segles xiv i xvi, que es va publicar a l’Anuario de Estudios Medievales (2008).
  En relació amb la historiografia sobre vidrieres a Catalunya, és autora de l’article «Historiografia i vitralleria gòtica i del Renaixement a Catalunya» que va presentar a Sitges (2001) en el marc de les I Jornades Hispàniques d’Història del Vidre (Museu d’Arqueologia de Catalunya i Museu Nacional d’Art de Catalunya, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya).
  És autora d’articles i llibres sobre temes relacionats amb els vitralls i ha col·laborat amb diverses revistes especialitzades. Al Butlletí del Museu Nacional d’Art de Catalunya va publicar diversos articles sobre vitralls del premodernisme (1993, 1994); a Lambard. Estudis d’Art Medieval (Institut d’Estudis Catalans), un article sobre l’obra del taller Fontanet, nissaga de vitrallers dels segles xv i xvi (1997), on va recollir tota la documentació publicada fins al moment i va afegir noves dades. De la revista Estudis Històrics i Documents dels Arxius de Protocols (del Col·legi de Notaris de Barcelona), cal destacar la seva aportació al coneixement dels exàmens de mestratge dels vitrallers del segle xviii (1996). A la revista Cuadernos del Vidrio (desembre 2013) de la Reial Fàbrica de Vidre de La Granja (Fundación Centro Nacional del Vidrio), ha col·laborat en l’article «Los Ravella, pintores de vidrieras del siglo xviii». A Vidimus (2011), una revista en línia que depèn del CVMA del Regne Unit, va col·laborar en un article sobre la vidriera del Noli me tangere de la catedral de Barcelona.
Alguns textos han estat escrits en solitari i d’altres amb la col·laboració de diversos especialistes. Destaquen, entre les seves col·laboracions, la del vol. iv del CVMA de Catalunya, la de l’apartat sobre vitralls del volum que Enciclopèdia Catalana ha dedicat a les Arts de l’Objecte dins l’obra L’art gòtic a Catalunya (2008), la de l’article sobre les vidrieres projectades per Bartolomé Bermejo a l’exposició que es va fer sobre el pintor al Museu Nacional d’Art de Catalunya i al Museu de Belles Arts de Bilbao (2003) i la dels estudis sobre les vidrieres postmedievals de l’església del monestir de Pedralbes que va organitzar el Servei d’Arqueologia de l’Ajuntament de Barcelona (2009).

Es pot completar aquesta informació a:
  — Vitralls històrics



 

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620. Fax +34 932 701 180. dhac@iec.cat - Informació legal

 

José de Manjarrés y de Bofarull Josep Puiggarí Llobet Josep Gudiol Cunill Josep Puig i Cadafalch Josep Pijoan i Soteras Josep Francesc Ràfols i Fontanals Cèsar Martinell i Brunet Joan Ainaud i de Lasarte Josep Gudiol i Ricart  Maria Lluïsa Borràs Gonzàlez presentació crèdits Bartomeu Ferrà i Perelló Antoni Pons Luís Tramoyeres Felipe Maria Garín Elías Tormo Manuel González Martí