Exposicions La millor manera de donar-se a conèixer era presentar-se a les exposicions de pintura oficials. Borrell ho feia des que era estudiant. A la mateixa Escola de Llotja s’hi presentà l’any 1866. L’any 1868, el mateix any en què va obrir la seva acadèmia particular, es va presentar a l’Exposició General Catalana, que no era únicament d’obres artístiques, el nom de la qual va ser discutit (finalment, es va adoptar el d’Exposició d’Agricultura, Indústria i Belles Arts). A final de l’any es va complir un somni per als amants de l’art a Barcelona: la Societat per al Foment de les Exposicions d’Art va inaugurar el seu edifici. Fins aleshores, per manca de diners, s’havia situat en un solar als afores de la ciutat (ara és la zona enjardinada de la Gran Via de les Corts Catalanes, entre el passeig de Gràcia i la rambla de Catalunya). Mentre l’activitat de l’edifici es mantingué, Borrell va exposar-hi obra quasi cada any. L’any 1871 també va participar en l’exposició organitzada a l’edifici de la Universitat de Barcelona. El 1872 no hi era, però estava treballant en els decorats del Gran Teatre del Liceu. Sí que va ser present a la del 1873 amb nou quadres. L’exposició del 1874 va ser una fita per a l’Associació per al Foment de les Belles Arts, ja que fou la darrera; la cessió del terreny era temporal i el termini es complia. Per a Pere Borrell del Caso va ser la data que sempre l’acompanyaria a la història de l’art. Entre els quadres presentats hi ha el que li donaria la fama mundial. Avui és un dels pocs quadres d’autors catalans que, literalment, ha fet la volta al món i ha despertat l’interès en milers d’espectadors als països on s’ha presentat. La seva repercussió gràcies a Internet es fa impossible de quantificar. Ens referim a l’oli sobre tela, de 76 × 62 centímetres, que ara coneixem com a Fugint de la crítica (figura 2), nom atorgat pels diaris, tot i que al catàleg de l’exposició del 1874 hi apareix amb el títol Una cosa que no pot ser. Curiosament és l’únic dels set presentats que té el títol en català. A la llibreta de quadres venuts, el pintor hi apunta: «19 de noviembre, Muchacho saliendo del quadro vendido en la exposición, 75 $». Actualment és propietat del Banco de España, a Madrid. Va entrar a la col·lecció del banc a principis del segle XX per dació. Amb el temps, Borrell en faria tres variants més. Una és als Estats Units i una altra havia quedat a la família. Com que es tractava d’una pintura en trompe-l’oeil, el quadre fou exposat a la National Gallery of Art de Washington des de l’octubre del 2002 fins a finals de febrer del 2003 amb motiu de l’exposició «Deceptions and illusions. Five centuries of trompe l’oeil painting»; el quadre figurava a la contraportada del catàleg. Una gran il·lustració va ser publicada a la primera plana del suplement cultural del diari The New York Times. Fugint de la crítica també va ser present a les exposicions del Museu Nacional d’Estocolm el 2008 (a la portada del catàleg), el Museu d’Art de la Ciutat de Nagoya, el Museu Bunkamura de Tòquio el 2009, la Fundació del Palau Strozzi a Florència l’hivern del 2009 (també a la portada del catàleg), el Bucerius Kunst Forum d’Hamburg el 2010, el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) el 2011 i el Museu del Prado de Madrid el 2016.
Després del 1874, com que a la ciutat de Barcelona no hi havia cap lloc on presentar quadres, Borrell i altres pintors ho feien als aparadors de botigues o a locals dedicats a la venda de quadres, com ara les dues botigues del senyor Francesc Bassols, on Borrell va presentar obres l’any 1875 i 1876. L’any següent, el 10 de març de 1877, va marcar la història de l’art a Barcelona. Es va inaugurar la petita Sala Parés, a pocs metres de la botiga de venda de marcs i quadres del propietari, que ja existia. L’èxit de la sala va ser fulgurant i després se n’inauguraria una altra, la Sala Gran. A partir de llavors Borrell exposava cada any a can Parés i a les exposicions oficials, però únicament esmentarem aquestes.
L’any 1879 Borrell es va atrevir a enviar un quadre a l’Exposició Internacional de París per al Salon des Beaux Arts. No és exagerat dir que s’hi va atrevir, ja que als diferents diaris de la ciutat hi trobem moltes cròniques que l’inciten a fer-ho per superar la tradicional modèstia que reconeixien sempre en Borrell. El quadre, de grans dimensions, ja s’havia mostrat a Barcelona a la Sala Parés: La pagesa del raïm (figura 3) fou aprovat i acceptat pel jurat d’admissió. A París, «aconseguir col·locar alguna cosa al Salon volia dir que el jurat d’admissió l’havia donat per bona i així l’obra passava a cohabitar en pla d’igualtat amb les produccions dels noms més prestigiosos d’arreu del món», segons explica Francesc Fontbona al pròleg del llibre Inventari d’artistes catalans que participaren als Salons de París fins l’any 1914. L’admissió de l’obra fou una gran alegria per a l’exalumne Romà Ribera, que treballava a París. Li va escriure diverses cartes sobre aquest fet i es queixava que Borrell hagués enviat el quadre directament, sense comptar amb ell, que, com que coneixia algunes persones, hauria aconseguit un millor lloc d’exhibició, ja que la sala destinada a Espanya era petita i els quadres enviats eren molt grans. La pagesa del raïm, que penja la fruita preciosament pintada en una finestra que sembla d’una casa pairal, però és una finestra de la catedral de Barcelona, al carrer de la Pietat, no va tenir l’èxit esperat. En tornar a Barcelona, Pere Borrell va vendre el quadre el mes de març del 1879 per 250 duros. Mai més va ser exposat i únicament va canviar de domicili quan ho feien els hereus d’aquell client. El públic no el va tornar a veure fins que fou portada de la monografia de Pere Borrell presentada a Puigcerdà l’agost del 1999.
El 1882 va participar en l’Exposició Regional a Vilanova i la Geltrú, on va obtenir la medalla del progrés. El 1885 va exposar per a l’Associació d’Aquarel·listes al Museu Martorell. El 1888 va tenir lloc l’Exposició Universal de Barcelona. Borrell fou nomenat membre del jurat a la secció de belles arts i també participant. Va obtenir menció honorífica i, de segur, va estar orgullós de veure guanyar la medalla d’or al seu exalumne i company Joan Ferrer i Miró per Exposició pública d’un quadre, que es pot veure al MNAC. L’any 1891 va guanyar la medalla honorífica a la Primera Exposició General de Belles Arts pel retrat de German Schierbeck. El 1894, a la Segona Exposició de l’Ajuntament de Barcelona, va presentar, «solo para exposición», un magnífic retrat de la seva dona, que es va conservar sempre a la família. L’any 1895 va participar en l’Exposición Nacional de Bellas Artes de Madrid, on va obtenir menció honorífica per Un juguete, un quadre en trompe-l’oeil que comprà la infanta Isabel per 200 $, segons apuntà Borrell al seu quadern. Com tota la col·lecció de la infanta, el quadre es va considerar particular, no del Patrimonio Nacional. La col·lecció es va vendre i es va dispersar. Havia enviat dues obres a la Primera Exposición Regional de las Filipinas, que es presentava a Manila, on va obtenir medalla i diploma, però en desconeixem els temes. Borrell apunta al seu quadern que va rebre els premis de part del general Blanco. A la II Exposició de Belles Arts i Indústries Artístiques va rebre menció honorífica. A la documentació dipositada a la Biblioteca de Catalunya relativa a Pere Borrell del Caso, es conserva el diploma que li va atorgar l’Ajuntament, però no identifica el personatge retratat: únicament diu «Retrato. Número 10 (cuadro al óleo)». De l’any 1897 cal destacar que Borrell va intentar crear a Barcelona la Societat de Belles Arts, junt amb el pintor Francesc Guasch, que no prosperà, i també que per primera vegada es negà a acceptar una plaça de professor a l’Escola de Llotja, cosa que tornaria a fer l’any següent. L’última mostra oficial en què va participar fou l’Exposición de Bellas Artes a Madrid de l’any 1901. Hi va presentar Contemplación. En el catàleg té el número 169 i hi consten unes mides d’1,30 × 2,30 metres, així com l’error de considerar que l’autor havia nascut a Barcelona, i no a Puigcerdà. Hem de suposar que fou pintat l’any 1900, ja que a final de l’any va patir l’apoplexia que li impediria seguir treballant. Abans d’enviar l’obra a Madrid l’havia presentat a la Sala Parés. Després de la malaltia, quan Juli Borrell presentava exposicions particulars al seu estudi, sempre hi figurava algun quadre del pare, prestat per clients. La darrera fou el 1907. Catorze anys després de la mort de l’artista, l’any 1934, al Reial Cercle Artístic, encara al passeig de Gràcia, la família i els amics van organitzar una exposició d’homenatge a Pere Borrell amb quadres prestats pels clients o descendents dels compradors. Va tenir molt ressò a la premsa i la ràdio, però no èxit de públic, ja que inesperadament va coincidir amb les circumstàncies polítiques dels fets d’octubre que alteraren la ciutat.
L’any 2010, amb motiu del centenari de la mort de Pere Borrell, l’Associació Casino Ceretà organitzà a Puigcerdà l’exposició «Homenatge centenari Pere Borrell», amb cinquanta-quatre quadres demanats a diversos propietaris particulars de Catalunya. També es van presentar tots els catàlegs de les exposicions internacionals, excepte les de Barcelona i Madrid, que es van fer posteriorment. Del 6 al 22 d’agost de 2010, dues mil persones visitaren l’exposició.
Bibliografia Llibres
Josep Francesc Ràfols (dir.), Artistas de Cataluña desde la época romana hasta nuestros días, vol. I (Barcelona, Millà, 1951); A. Gual, Mitja vida de teatre (Barcelona, Aedos, 1957); Francesc Fontbona, La crisi del modernisme artístic (Barcelona, Curial, 1975); Francesc Fontbona, El paisatgisme a Catalunya (Barcelona, Destino, 1979); Francesc Fontbona, Història de l’art català, vol. VI: Del Neoclassicisme a la Restauració. 1808-1888 (Barcelona, Edicions 62, 1983); Francesc Fontbona, Història de l’art català, vol. VII: Del Modernisme al Noucentisme. 1888-1917 (Barcelona, Edicions 62, 1983); S. Flaquer i M. T. Pagés, Inventari d’artistes catalans que participaren als Salons de París fins l’any 1914 (Barcelona, Diputació de Barcelona i Biblioteca de Catalunya, 1996); Andrea Pascual, Pere Borrell del Caso. Puigcerdà 1835 - Barcelona 1910. Un mestre de pintors (Barcelona, Mediterrània i Ajuntament de Puigcerdà, 1999); Andrea Pascual, «Pere Borrell i els seus alumnes realistes», a Artistes catalans. Pintors. Romanticisme i realisme en el segle XIX (Barcelona, Nova Catalunya, 2008, p. 162-169); Helmut C. Jacobs, «Pere Borrell del Caso: Una cosa que no pot ser / Muchacho saliendo del cuadro (1874)», a Ralf Junkerjürgen i Helmut C. Jacobs (ed.), Meisterwerke der spanichen Malerei in Einzeldarstellungen (Berlín, Erich Schmidt GmbH & Co, 2018, p. 210-223); Andrea Pascual, «La saga dels pintors Borrell», a Història de la Cerdanya (Girona, Diputació de Girona, 2021, p. 688- 691).
Revistes (selecció)
Francesc Fontbona, «Pere Borrell del Caso (1835-1910) y el inventario de sus pinturas» (Revista d’Art, Barcelona, Universitat de Barcelona, núm. II, maig 1973, p. 29-44); Francesc Fontbona, «Il Tiberio» (Serra d’Or, núm. 175, abril 1974); Andrea Pascual, «En el centenari de la mort del pintor Pere Borrell del Caso (Puigcerdà 1835 - Barcelona 1910)» (Revista de Catalunya, núm. 258, febrer 2010, p. 59-83); Andrea Pascual, «Nous quadres de Pere Borrell del Caso, trobats entre 1999 i 2020» (Revista Querol, núm. 28, primavera 2021, p. 61-65).
Catàlegs d’exposicions
Sybille Ebert-Shifferer, Deceptions and Illusions. Five Centuries of Trompe l’Oeil Painting (Washington, National Gallery of Art, 2002, 407 p.); The Deluye Eye. Five centuries of deception (Estocolm, Museu Nacional, 2008, 207 p.); Annamaria Giusti, Inganni ad arte. Meraviglie del trompe-l’oeil dalla antichità al contemporraneo (Florència, Fondazione Palazzo Strozzi, 2009, 319 p.); Visual Deception (Nagoya, Museu d’Art, 2009, 191 p.); Visual Deception (Tòquio, Museu Bunkamura, 2009, 191 p.); Täuschend echt: Illusion und Wirklichkeit in der Knust (Hamburg, Bucerius Kunst Forums, 2010, 224 p.); Realisme(s). L’empremta de Courbet (Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 2011, 255 p.); Javier Portús, Metapintura. Un viaje a la idea del arte en España (Madrid, Museo Nacional del Prado, 2016, 303 p).
Andrea Pascual
Informació sobre l'autor
|