iec  mnac

Diccionari d'artistes

catalans, valencians i balears

Diccionari d'artistes

Presentació Crèdits Matèries



A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Joan Busquets i Jané

Barcelona (Barcelonès), 5-12-1874 - Barcelona (Barcelonès), 18-1-1949

Arts decoratives  Disseny  Mobiliari 

Joan Busquets i Jané (c. 1900), en una fotografia del fons familiar


Obra - Obres destacades - Exposicions - Bibliografia


Joan Busquets i Jané va ser l’ebenista i decorador més destacat de la Casa Busquets, fundada el 1840 pel seu oncle Josep Busquets i Cornet, que havia situat el taller botiga al carrer de la Ciutat, número 9, a la cantonada amb el carrer de Bellafila. Amb l’arribada de dos germans més, Miquel i Marc Antoni, va passar a denominar-se Busquets y Hermanos, fins que, amb la incorporació d’altres parents i del petit dels germans, el 1865 va esdevenir Busquets, Hermanos y Cía. El 1888 Joan Busquets i Cornet, que excel·lia com a mestre tapisser, va passar a ser el cap del taller, cosa que va comportar un nou canvi de nom: l’establiment va passar a anomenar-se Joan Busquets. En l’entretant, el seu fill Joan Busquets i Jané s’estava formant com a moblista i decorador a l’Escola d’Arts i Oficis de Llotja, estudis que va acabar el curs 1895-1896, en què va rebre una borsa de viatge per visitar diferents museus d’Espanya. Durant la dècada dels noranta, a la premsa hi començava a aparèixer la denominació J. Busquets e Hijo i, finalment, cap al 1900, va passar a ser la Casa Busquets.

El 1917, els Busquets van deixar Ciutat Vella per situar-se al passeig de Gràcia, número 36, on l’any 1918 s’inauguraria la Sala Busquets, un espai expositiu que es va ampliar el 1927 i que, encara el 1933, es va tornar a ampliar amb la sala gran d’exposicions. Durant la Guerra Civil, els tallers Busquets, que el 1933 s’havien situat al carrer d’Aragó, van ser col·lectivitzats, amb diferents trasllats primer al camí d’Horta, més tard al carrer de Pérez Galdós i, finalment, al carrer de Lluís Sagnier.

El 18 de gener de 1949, Joan Busquets i Jané va morir atropellat per un tramvia. La Casa Busquets va continuar funcionant fins al 1956 amb el darrer ebenista de la nissaga, Joan Busquets i Guindulain, que va salvaguardar la memòria i el llegat documental de la Casa Busquets amb una donació al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) i al Centre de Documentació del Museu del Disseny de Barcelona.

Durant més de cent anys, els Busquets van produir mobiliari, tapisseries i decoració en general, tot adaptant-se contínuament als canvis de gust de la clientela, en una evolució que va des de l’eclecticisme de l’estil de la Renaixença i la moda tapissera dels vuit-cents, passant pel Modernisme decoratiu del tombant de segle, amb canvis vers el Noucentisme, el déco i l’anomenat moble modern dels anys trenta, fins a arribar a la repetició d’estils —com el neoisabelí— en època de postguerra. A partir del 1898-1900, Joan Busquets i Jané va comptar amb un estol d’artesans qualificats, com el seu cosí Eusebi Busquets i Conill, que feia de tallista. També va encarregar dibuixos per a marqueteries o tapissos pintats a artistes com els germans Junyent (Sebastià i Oleguer) i Josep Pey. A la biblioteca del taller s’hi podien trobar llibres, catàlegs, repertoris decoratius i mètodes d’aplicació ornamental, amb làmines que servien d’inspiració per als projectes (com la de les plantes d’Eugène Grasset i els animals de Maurice Pillard Verneuil, així com revistes il·lustrades franceses, com Art et Décoration o L’Art Décoratif, i alemanyes o angleses, a les quals estaven subscrits). Busquets viatjava sovint a París i Leipzig, entre altres ciutats, a la recerca de novetats. Va formar part de manera activa de diverses entitats i activitats, com el Centro de Arte Decorativo i el Foment de les Arts Decoratives, entitat de la qual va ser fundador el 1903 i president des del 1918 fins al 1923. L’any 1902 va impulsar la fundació de la Caja de Pensiones Vitalicias para la Jubilación del Obrero del Ramo de Ebanistería.

Al llarg de la seva trajectòria, va participar en diverses exposicions nacionals i internacionals.

Obra

Va dur a terme nombrosos encàrrecs de mobiliari neo Lluís XV, neo Lluís XVI, neorenaixentista i neogòtic, a banda de noves i originals formes modernistes, noucentistes, déco i de moble modern. Va produir peces singulars per als certàmens nacionals i internacionals, d’entre els quals podem destacar la venda a l’Ajuntament de Barcelona de l’arquimesa del 1898, que, sota el lema «Arte pro arte», va ser executada amb un gran virtuosisme. Aquest tipus d’arqueta secreter (anomenada bagueño) va esdevenir un moble de lluïment decoratiu de la Casa Busquets, amb alguns exemplars rellevants, com és el del 1918.

Els primers models modernistes de Busquets es caracteritzen per la decoració floral dels plafons amb pirogravats, molts d’ells signats. Una galeria de cadires amb unes característiques petges sinuoses recorden les formes orgàniques del lligador que Antoni Gaudí va fer per al Palau Güell i també s’hi percep la influència de Louis Majorèlle. A l’Exposició Universal de París del 1900, els Busquets van construir la parada dels Sobrinos de Juan Batlló, una mostra del gust per l’art nouveau. Encàrrecs com el nou tron del cardenal Casañas per al Palau Episcopal de Barcelona l’any 1901 es van combinar amb l’agençament d’interiors en què cada estança adoptava un estil diferent, com es fa palès a les fotografies fetes per Pau Audouard (que tenia l’estudi als baixos de la Casa Lleó Morera, moblat pels Busquets), que va anar conformant un catàleg dels models i d’algunes cases decorades pels Busquets. Cal destacar la residència de Carme Felip, vídua de Baixeras, a la Gran Via de les Corts Catalanes, número 591, a la cantonada amb el carrer de Balmes (va ser bombardejada durant la Guerra Civil). A partir de l’Exposició d’Arts Decoratives de Torí del 1902 es van simplificar les formes, amb una marcada influència de la Secessió vienesa, com veiem en els mobles del dormitori de Francesc Cambó, amb el motiu ornamental de la ploma de paó.

El 1904, amb motiu de la visita del rei a Barcelona, va moblar la Capitania General i va convertir-se en proveïdor de la Casa Reial. Per a la família de l’indià Josep Gener i Batet va produir dos oratoris (avui dia exposats al MNAC i a la basílica del Tibidabo). També va elaborar mobiliari modernista per a residències d’estiueig, com la colònia Busquets, a Vallvidrera, o la vil·la Adauta, a la Garriga. El dormitori presentat a l’Exposició Internacional del Moble i Decoració d’Interiors, al concurs organitzat pel FAD, Per a la bellesa de la llar humil (1923), és un bon exemple del canvi produït amb el Noucentisme, que contrasta amb l’elegància i el luxe del mobiliari déco dels anys vint. També, cal destacar el menjador presentat a l’Exposició d’Arts decoratives de París del 1925 i el dormitori dels senyors Bouvard, projecte dirigit per Busquets en col·laboració amb Lluís Bracons, decorat amb laques elaborades per Enriqueta Benigani (1927). Això contrasta amb els encàrrecs oficials del 1923, entre els quals és digne d’esment el mobiliari dels despatxos de les diputacions de Barcelona i Tarragona, recreacions d’estils històrics com el neogòtic i el neorenaixement, respectivament. L’arquitecte Joan Rubió i Bellver va encarregar-li el mobiliari del Saló de la Mare de Déu de Montserrat (actualment Palau de la Generalitat), la vitrina per a les banderes de les diputacions i l’estoig per a l’ofrena al monestir de Montserrat. A l’Exposició Internacional del 1929 de Barcelona, el despatx de J. Busquets “decorador” va esdevenir el model per als nous projectes decoratius de la dècada dels trenta, abans de la Guerra Civil.

Tal com manifestava ell mateix en època de postguerra, l’estil neoisabelí que demanava la clientela, àvida d’emular un passat perdut, era un símptoma de la pèrdua de creativitat d’aquells anys.

Obres destacades

Exposicions

Monogràfiques

A la botiga-taller del carrer de la Ciutat s’hi organitzaven sovint exposicions dels encàrrecs duts a terme, com també es va fer al passeig de Gràcia, amb un ressò constant a la premsa de cada moment (Diario de Barcelona, La Renaixença, La Publicidad, La Veu de Catalunya, Joventut, La Vanguardia, Correo Catalán, El Noticiero, etc.).

Actualment es poden veure diversos models de mobiliari (arquimeses, cadiratges, taules, armaris, etc.) al MNAC i al Museu del Modernisme Català. També cal destacar el menjador del pis de la Pedrera i l’oratori de l’Arboç per a la família Gener a la basílica del Tibidabo.

Col·lectives

Va participar en les diverses edicions de l’Exposició de Belles Arts i Indústries Artístiques de Barcelona, organitzades per l’Ajuntament d’aquesta ciutat, amb una menció honorífica pels seus projectes (1896 i 1898). El 1900 va participar en l’Exposició d’Art Decoratiu al Cercle Artístic. Va obtenir diversos guardons, com el diploma i la medalla de primera classe per un conjunt de mobles i vitralls de la V Exposició Internacional de Belles Arts i Indústries Artístiques de Barcelona del 1907, on també va dirigir la XXIII Sala d’Espanya. El 1910 va participar en les exposicions del centenari de la independència de Mèxic i de Buenos Aires, a les quals va obtenir medalla i diploma a la primera i gran premi d’honor a la segona. El 1911 va obtenir la medalla de primera classe a la VI Exposició Internacional d’Art de Barcelona. El 1912 va obtenir el gran premi d’honor a Londres, on va viatjar amb l’Orfeó Català. El 1923 va prendre part en l’organització de l’Exposición Internacional del Mueble y Decoración de Interiores, en la qual va obtenir una medalla i un diploma de tercer premi d’habitacions per Per a la bellesa de la llar humil. El 1925, amb el Foment de les Arts i del Disseny participà en l’Exposition des Arts Décoratifs de París, en la qual obtingué una medalla d’or. Va participar en l’Exposició Internacional de Barcelona del 1929. El 1935 va presentar una exposició de conjunts a la Fira de Barcelona.

Exposición de Artes Suntuarias del Modernismo Barcelonés (Palau de la Virreina, Barcelona, 1964); «El Modernisme» (Olimpíada Cultural, Barcelona, 1990); «Un any d’adquisicions, donacions i recuperacions» (MNAC, Barcelona, 1993); «Moble català» (Palau Robert, Barcelona, 1994); «J. Busquets 1874-1949» (Fernando Pinós, Galeria d’Art, Barcelona, 2000); «Barcelona 1900» (Museu Van Gogh, Amsterdam, 2007); exposició permanent del Museu del Modernisme Català (Barcelona); «Extraordinàries! Col·leccions d’arts decoratives i arts d’autor» (Museu del Disseny de Barcelona, Barcelona, 2014); «Modernisme. Art, tallers, indústries» (Fundació Catalunya La Pedrera, Barcelona, 2015); col·lecció permanent del Museu del Disseny de Barcelona (Barcelona, des del 2014).

Bibliografia

Catálogo de la IV Exposición de Bellas Artes e Industrias Artísticas de Barcelona (Barcelona, Imp. de Henrich, 1898, p. 70 i 206); «Sobre el pirogravat» (Diario de Barcelona, Barcelona, 12 desembre 1899); «Exposició Cercle Artístic» (La Vanguardia, Barcelona, 2 juliol 1900); Materiales y documentos de arte español (Barcelona, Parera, 1901-1914); Guia sumària del Museu d’Arts Decoratives (Barcelona, Palau de Pedralbes i Junta de Museus, 1933, p. 56); P. Bohigas, «Apuntes para la historia de las Exposiciones Oficiales de Arte de Barcelona» (Anales y Boletín de los Museos de Arte de Barcelona: Arte Moderno, Barcelona, vol. III, 1945, p. 274-275); J. F. Ràfols, Modernismo y modernistes (Barcelona, Destino, 1949); A. Cirici, El arte modernista catalán (Barcelona, Aymà, 1951); J. Mainar, El moble català (Barcelona, Destino, 1976); F. Fontbona i F. Miralles, Història de l’art català, vol. VII: Del Modernisme al Noucentisme. 1888-1917 (Barcelona, Edicions 62, 1985); T. M. Sala i J. Busquets, Busquets (Barcelona, Nou Art Thor, 1989, «Gent Nostra», 67); El Modernisme (Barcelona, Olimpíada Cultural i Lunwerg, 1990); T. M. Sala, La Casa Busquets (1840-1929) (tesi doctoral; Barcelona, Universitat de Barcelona, 1993); Un any d’adquisicions, donacions i recuperacions (Barcelona, MNAC, 1993); Moble català (Barcelona, Generalitat de Catalunya i Electa, 1994); T. M. Sala, «Quelques influences de l’École de Nancy sur l’ébéniste catalan Joan Busquets i Jané» (Arts Nouveaux: Bulletin de l’Association des Amis du Musée de l’École de Nancy, Nancy, núm. 10, primavera 1994); T. M. Sala, «Una aproximació als escenaris quotidians: mobiliari de la Casa Busquets per als Gorina i els Turull» (Arraona: Revista d’Història, Sabadell, núm. 18, 1996, p. 81-86); T. M. Sala, «Ateliers de mobilier et décoration à Barcelone», a L’École de Nancy et les arts décoratifs en Europe (Nancy, Serpenoise, 1999); T. M. Sala, J. Busquets 1874-1949 (Barcelona, Galeria d’Art Fernando Pinós, 2000); T. M. Sala, «De la “moda tapissera” a l’Art Nouveau: els teixits, els encàrrecs i els distribuïdors del taller Busquets», a S. Carbonell. i J. Casamartina, Les fàbriques i els somnis. Modernisme tèxtil a Catalunya (Terrassa, Centre de Documentació i Museu Tèxtil, 2002, p. 473-483); T. M. Sala, «Ars Lignaria: Fusteria artística, ebenisteria i decoració a l’època del modernisme», a F. Fontbona, El Modernisme, vol IV: Les arts tridimensionals, la crítica del modernisme (Barcelona, L’Isard, 2003); T. M. Sala, La Casa Busquets: una història del moble i la decoració del modernisme al déco a Barcelona (Barcelona, Universitat de Girona i Universitat Autònoma de Barcelona, 2006, «Memòria Artium», 4); T. M. Sala, Barcelona 1900 (Amsterdam, Museu Van Gogh i Mercatorfonds, 2007); M. Maspoch, Galeria d’autors: Ruta del modernisme, Barcelona (Barcelona, Institut del Paisatge Urbà i la Qualitat de Vida, 2008); Museu del Modernisme Català (Barcelona, Museu del Modernisme Català, 2010); T. M. Sala, «La Casa Busquets (1874-1949)», a Museu del Modernisme Català (Barcelona, Museu del Modernisme Català, 2013); Extraordinàries! Col·leccions d’arts decoratives i arts d’autor (Barcelona, Museu del Disseny de Barcelona, 2014); Modernisme. Art, tallers, indústries (Barcelona, Fundació Catalunya La Pedrera, 2015); T. Pardo, «Oratori Busquets de l’Arboç a la Basílica del Tibidabo» (Revista de l’Associació per a l’Estudi del Moble, Barcelona, núm. 24, 2017, p. 20-24); Modernisme, cap a la cultura del disseny (Barcelona, Museu del Disseny i Ajuntament de Barcelona, 2020); «Joan Busquets i Jané» (actual. 21 abril 2022), a Viquipèdia (en línia; [consulta: 13 setembre 2022]).

Teresa-M. Sala
Informació sobre l'autor

Diccionari d'artistes catalans, valencians i balears - Institut d'Estudis Catalans - Museu Nacional d'Art de Catalunya

IEC

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona. 
Telèfon +34 932 701 620. diccionari.artistes@correu.iec.cat - Informació legal

MNAC

Palau Nacional, Parc de Montjuïc, s/n, 08038 Barcelona. Telèfon +34 936 22 03 60. Contacte - Informació legal

Amb el suport de

Diputació de Barcelona

Amb la col·laboració de

Museu de Montserrat

Museu de Montserrat