iec  mnac

Diccionari d'artistes

catalans, valencians i balears

Diccionari d'artistes

Presentació Crèdits Matèries



A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Ramon Riu Dòria

Barcelona (Barcelonès), 1874 - Barcelona (Barcelonès), 1907

Il·lustració  Pintura del segle XIX  Pintura del segle XX 


Obra - Exposicions - Bibliografia


Ramon Riu Dòria va ser alumne de l’Escola de Llotja de Barcelona. Deixeble d’Antoni Caba, el 1889 demanà permís per copiar obres del museu de l’Acadèmia i obtingué bones qualificacions (1893 i 1894). Fou company i amic de Pablo Picasso, a qui va fer un intens retrat a l’oli, d’adolescent cap al 1895 (figura 1), que es conserva al Museu Picasso de Barcelona. Participà amb els olis Efecte de pluja i Marina en la I Exposició General de Belles Arts de Barcelona del 1891 i, en la segona (1894), hi presentà l’oli Records del rebaix.

El 1898 era a París, on pintà paisatges d’influència impressionista propers a l’estil dels pintors de la Colla del Safrà, sense tenir-hi una relació directa coneguda (figura 2). Il·lustrà el llibre Poesías, d’Amadeu Dòria i Gasull (Barcelona, 1902), amb una coberta amb un estil influït per Ramon Casas i dibuixos interiors marcats per l’art nouveau.

Sembla que, amb aquest estil, col·laborà força amb Ricard Urgell i Antoni de Ferrater en pintures murals decoratives per a establiments que no han subsistit; les més notables segurament foren les del restaurant i cafè Maison Dorée, de la plaça de Catalunya (1903), en les quals també participaren Alexandre de Riquer, Joaquim Vancells i Adrià Gual.

Fou un dels participants en l’exposició d’art que el 1906 tingué lloc a Barcelona, organitzada per la Lliga Regionalista, «en obsequi als senadors i diputats que van impugnar al Parlament la llei de jurisdiccions». La seva carrera quedà truncada per una mort prematura.

Estigué representat al Museu d’Art de Barcelona, actual Museu Nacional d’Art de Catalunya, i ara per ara, fora de l’obra ja referida del Museu Picasso, només se li coneixen obres en col·leccions particulars, que se situen en l’estela d’un realisme tocat d’impressionisme.

Obra

Retrat de Pablo Picasso, nen (c. 1895), oli (Museu Picasso de Barcelona).

Exposicions

Barcelona, Exposició General de Belles Arts de Barcelona (1891 i 1894); Barcelona, Exposició de les Modernes Arts y Lletres Catalanes (Lliga Regionalista, 1906).

Bibliografia

Francesc Fontbona, «El Impresionismo y España», Destino (Barcelona, núm. 1940, 7 desembre 1974, p. 50, reproducció); Francesc Fontbona, El paisatgisme a Catalunya (Barcelona, Destino, 1979, p. 220); Joan Ainaud de Lasarte (dir.), Picasso i Barcelona, 1881-1981 (Barcelona i Madrid, Ajuntament de Barcelona i Ministeri de Cultura, 1981, p. 76-78, cat. 2B-11); Museu Picasso. Catàleg de pintura i dibuix (Barcelona, Ajuntament de Barcelona, 1984, «Museus», p. 797); Francesc Fontbona (dir.), El Modernisme (Barcelona, L’Isard, 2003-2005); Francesc Fontbona (dir.), Pintura catalana. El Modernisme (Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 2016).

Francesc Fontbona
Informació sobre l'autor

Diccionari d'artistes catalans, valencians i balears - Institut d'Estudis Catalans - Museu Nacional d'Art de Catalunya

IEC

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona. 
Telèfon +34 932 701 620. diccionari.artistes@correu.iec.cat - Informació legal

MNAC

Palau Nacional, Parc de Montjuïc, s/n, 08038 Barcelona. Telèfon +34 936 22 03 60. Contacte - Informació legal

Amb el suport de

Diputació de Barcelona

Amb la col·laboració de

Museu de Montserrat

Museu de Montserrat