Exposicions Barcelona, «Veinticinco años de actuación de los Amigos de los Museos» (1958); Barcelona, Museu d’Art de Catalunya, «El arte románico. Exposición organizada por el Gobierno Español bajo los auspicios del Consejo de Europa» (1961); Barcelona, Exposició Oleguer Junyent (Junta de Museus de Barcelona, 1961); Fiesole, Prato i Florència, Palazzo Strozzi, «Mostra di arte sacra antica delle diocesi di Firenze» (1961); Perpinyà, Palau dels Reis de Mallorca, «Mil·lenari d’art nord-català / Millenaire d’art nord-catalan» (1989); Barcelona, «Catalunya Medieval» (Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, 1992); Barcelona, Museu Frederic Marès, «La col·lecció somiada. Escultura medieval a les col·leccions catalanes» (2002); Barcelona, Museu Frederic Marès, «La fortuna d’unes obres. Sant Pere de Rodes del monestir al museu» (2006-2007); Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, «El romànic i la Mediterrània. Catalunya, Toulouse i Pisa. 1120-1180» (2008); Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, «Ex ungue leonem. Caps de marbre del mestre de Cabestany» (2014); Barcelona, Artur Ramon Art, «Mestre de Cabestany. Espurnes de marbre» (2023).
Bibliografia Josep Gudiol Ricart, «Los relieves de la portada de Errondo y el maestro de Cabestany» (Príncipe de Viana, any V, núm. XIV, 1944, p. 9-14); Marcel Robin, «Le Maître du tympan de Cabestany» (Le Point, vol. XXXIV-XXXV, 1947, p. 75-80); Josep Gudiol i Ricart i Juan Antonio Gaya Nuño, Arquitectura y escultura románicas (Madrid, Plus-Ultra, 1948, p. 57 i 64); Marcel Durliat, «Sculptures en marbre de Sant Pere de Roda», a La sculpture romane en Roussillon, vol. IV (Perpinyà, Tramontane, 1950, p. 46-64); Marcel Durliat, «Le Maître de Cabestany», a La sculpture romane en Roussillon, vol. IV (Perpinyà, Tramontane, 1954, p. 6-49); Marcel Durliat, «L’oeuvre du “ Maître de Cabestany ”», a Congrès régional des fédérations historiques de Languedoc (Carcassona, 24-26 maig 1952), actes del congrés (Carcassona, Impr. de Gabelle, 1955, p. 185-193); Eduard Junyent, «L’oeuvre du Maître de Cabestany», a Actes du quatre-vingt-sixième Congrès national des sociétés savantes. Section d’archéologie (Montpeller, 1961), actes del congrés (París, Imprimerie Nationale, 1962, p. 169-178); Joan Ainaud de Lasarte, «Noticias de San Pedro de Roda» (Revista de Gerona, vol. V, núm. 9, 1959, p. 33-35); Joselita Raspi-Serra, «Contributo allo studio di alcune sculture dell’abazzia di Sant’Antimo» (Commentari, vol. XV, 1964, p. 135-165); Georges Zarnecki, «A sculptured head attributed to the Maître de Cabestany» (The Burlington Magazine, núm. CVI, 1964, p. 536-539); Joselita Raspi-Serra, «Abbazia di Sant’Antimo: sculture del chiostro e del portale», a Mélanges offerts à René Crozet, vol. 1 (Poitiers, Société d’Études Médiévales, 1966, p. 645-654); Joselita Raspi-Serra, «The preromanesque and romanesque sculptural decorations of S. Antimo» (Gesta, vol. 5, gener 1966, p. 34-38); Léon Pressouyre, «Les sculptures de l’Abbaye de Sant’Antimo» (Bulletin Monumental, vol. CXXV, 1967, p. 201-202); Walter Cahn, «Romanesque sculpture in American collections. II: Providence and Worcester» (Gesta, vol. 7, 1968, p. 60-61); Léon Pressouyre, «Une nouvelle oeuvre du “ maître de Cabestany ” en Toscane : le pilier sculpté de San Giovanni in Sugana» (Bulletin de la Société Nationale des Antiquaires de France. 1969, París, C. Klincksieck, 1971, p. 30-55); Clara Bargellini, «More Cabestany Master» (The Burlington Magazine, núm. CXII, 1970, p. 140-145); Marcel Durliat, «Du nouveau sur le Maître de Cabestany» (Bulletin Monumental, vol. CXXIX, 1971, p. 193-198); René Crozet, «A propos du Maître de Cabestany : Notes sur un chapiteau de Sant Pere de Roda au Musée de Worcester» (Annales du Midi. Revue Archéologique, Historique et Philologique de la France Méridionale, vol. 84, núm. 106, 1972, p. 77-79); Jacques Bousquet, «Saint-Papoul», a Congrès Archéologique de France. 131e session, 1973: Pays de l’Aude (París, 1973, p. 438-457); Marcel Durliat, «Le Maître de Cabestany» (Cahiers de Saint-Michel de Cuxa, núm. 4, 1973, p. 116-127); Marcel Durliat, «L’Église de Rieux-Minervois», a Congrès Archéologique de France. 131e session, 1973: Pays de l’Aude (París, 1973, p. 30-43); Marcel Durliat i Daniel Drocourt, «L’abbaye de Lagrasse», a Congrès Archéologique de France. 131e session, 1973: Pays de l’Aude (París, 1973, p. 104-122); Jean Nougaret, «L’oeuvre languedocienne du maître du tympan de Cabestany», a Languedoc roman. Le Languedoc méditerranéen (La Pierre-qui-Vire, Zodiaque, 1975, p. 359-360); Jacques Gardelles, «L’oeuvre du Maître de Cabestany et les reliefs du château de la Réole» (Bulletin Monumental, vol. CXXXIV, 1976, p. 231-237): Vasanti Kupfer, «The iconography of the tympanum of the Temptation of Christ at The Cloisters» (Metropolitan Museum Journal, núm. 12, 1978, p. 21-31); Walter Cahn i Linda Seidel, «5. Capital», a Romanesque sculpture in American collections, vol. 1 (Nova York, Burt Franklin, 1979, «Publications of the International Center of Medieval Art», p. 45-46); David Simon, «Still more by the Cabestany Master» (The Burlington Magazine, núm. CXXI, 1979, p. 108-111); Jaume Barrachina Navarro, «Dos relleus fragmentaris de la portalada de Sant Pere de Rodes del Mestre de Cabestany» (Quaderns d’Estudis Medievals, Barcelona, vol. 1, núm. 1, 1980, p. 60-61); Rafael Bastardes i Parera, «La “Vocació de Pere” i el seu autor» (Quaderns d’Estudis Medievals, Barcelona, vol. 1, núm. 7, 1982, p. 392-400); Serafín Moralejo Álvarez, «La reutilización e influencia de los sarcófagos antiguos en la España medieval», a Colloquio sul reimpiego dei sarcofagi romani nel Medioevo (Pisa, 1982), actes del congrés (Marburg i Lahn, Verlag des Kunstgeschichtlichen Seminars,1984, p. 187-203); David Simon, «Romanesque art in American collections. XXI. The Metropolitan Museum of Art. Part I: Spain» (Gesta, vol. 23, núm. 2, 1984, p. 153-154); Jaume Barrachina Navarro, «L’espoliació escultòrica del monestir: inventari i agrupació estilística» (Lambard. Estudis d’Art Medieval, Barcelona, vol. 2, 1986, p. 79-81); Noritaka Kikuchi, «Notice sur le relief représentant “ la vocation de saint Pierre ” au Musée Marès de Barcelone» (Bulletin of Institute of and Design, The University of Tsukuba, 1987, p. 3-17); Noritaka Kikuchi, «Iconographie de Saint Saturnin au XIIe siecle dans le sud-ouest de la France» (Bulletin de la Société Franco-Japonaise d’Art et d’Archeologie, núm. 7, 1987, p. 3-12); Serafín Moralejo Álvarez, «Modelo, copia y originalidad, en el marco de las relaciones artísticas hispano-francesas (siglos XI-XIII)», a Vè Congrés Espanyol d’Història de l’Art (Barcelona, 29 octubre - 3 novembre 1984), actes del congrés (Barcelona, Ediciones Marzo 80, 1986, p. 89-105); Jordi Camps i Sòria, «Relleu figurat 3 de Sant Pere de Rodes», a Catalunya romànica, vol. 23: Museu d’Art de Girona, Tresor de la Catedral de Girona, Museu Diocesà d’Urgell, Museu Frederic Marès (Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1988, p. 311-317); Noritaka Kikuchi, «El pórtico del Voló y el Maestro de Cabestany» (Bulletin of Institute of and Design, The University of Tsukuba, 1988, p. 177-184); Pere Beseran i Ramón, «Alguns capitells de Sant Pere de Galligants i el mestre de Cabestany», a Girona revisitada. Estudis d’art medieval i modern (Girona, Universitat de Girona, 1990, p. 17-44); Jordi Camps i Sòria i Immaculada Lorés Otzet, «Dos capitells del Museu arqueològic de Narbona del cercle del Mestre de Cabestany» (Lambard. Estudis d’Art Medieval, Barcelona, vol. 4, 1990, p. 125-137); Marcel Durliat, «Découverte d’un chapiteau de style du Maître de Cabestany dans l’abbaye de Lagrasse» (Bulletin Monumental, vol. CXLVIII, 1990, p. 87-88); Xavier Barral i Altet, «Mestre de Cabestany. Relleu de l’aparició de Jesús als seus deixebles al mar», a Fons del Museu Frederic Marès, vol. 1: Catàleg d’escultura i pintura medievals (Barcelona, Ajuntament de Barcelona, 1991, p. 127-128); Isabel Escandell Proust, «Mestre de Cabestany o taller. Relleu (fragment)», a Fons del Museu Frederic Marès, vol. 1: Catàleg d’escultura i pintura medievals (Barcelona, Ajuntament de Barcelona, 1991, p. 129-130); Francesc Josep de Rueda i Roigé, «Taller del Mestre de Cabestany (?) Clau d’arquivolta», a Fons del Museu Frederic Marès, vol. 1: Catàleg d’escultura i pintura medievals (Barcelona, Ajuntament de Barcelona, 1991, p. 128-129); Rosa Alcoy Pedrós, Jordi Camps i Sòria i Immaculada Lorés Otzet, «1.25 El Mestre de Cabestany. Portada de Sant Pere de Rodes», a Catalunya medieval (Barcelona, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i Lunwerg Editors, 1992, p. 68-77); Marcel Durliat, «Le Maître de Cabestany à Gérone» (Bulletin Monumental, núm. 150-151, 1992, p. 180-181); Francine Saunier, «L’oeuvre attribuée au maitre de Cabestany: la colonne de San Giovanni in Sugana en Toscane» (Cahiers de Saint-Michel de Cuxa, núm. 25, 1994, p. 165-175); André Bonnery, «L’atelier du Maître anonyme du tympan de Cabestany à Vaissière, Azille» (Histoire et généalogie en Minervois, 12 juliol 1993, p. 24-25); Olivier Poisson, «Santa Maria de Cabestany», a Rosselló (Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1993, p. 162-163); Pierre Ponsich, «Santa Maria del Camp», a Rosselló (Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1993, p. 278-279); Pierre Ponsich, «El Voló», a Rosselló (Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1993, p. 452-453); André Bonnery, «L’église de Rieux-Minervois. Dimension symbolique de l’architecture. Sculpture» (Cahiers de Saint-Michel de Cuxa, núm. 25, 1994, p. 13-30); Marco Burrini, L’attività toscana del Maestro di Cabestany (tesi doctoral; Florència, Universitat de Florència, 1994); Marco Burrini, «Tre capitelli del Maestro di Cabestany nel chiostro del Duomo di Prato» (Prato. Storia e Arte, any XXXVI, núm. 86, 1995, p. 49-64); Marco Burrini, «Una scultura del Maestro di Cabestany a Sant’Antimo. Come brani di un testo» (Amici di Sant’Antimo, vol. V, núm. 1, 1995, p. 2); Jordi Camps i Sòria, «À propos des sources toulousaines du Maître de Cabestany : l’exemple du portail de Sant Pere de Rodes (Catalogne)» (Cahiers de Saint-Michel de Cuxa, núm. 26, 1995, p. 95-107); Marcel Durliat, «L’énigme du Maître de Cabestany» (Conflent, núm. 196, 1995, p. 3-19); Joan Badia i Homs, Benjamí Bofarull i Gallofré i Enric Carreras i Vigorós, «Aportacions al coneixement de l’escultura romànica de Sant Pere de Rodes» (Annals de l’Institut d’Estudis Gironins, vol. XXXVIII, 1996-1997, p. 1481-1490); Marco Burrini, «I restauri del chiostro del Duomo di Prato (1917-1955)» (Prato. Storia e Arte, any XXXVI, núm. 88-89, 1996, p. 85-97); Marco Burrini, «Il portale ouest dell’abbazia di Sant’Antimo. Osservazioni preliminari per una rilettura dei materiali» (Anthimiana. Studi e Ricerche sull’Abbazia di Sant’Antimo, núm. 1, 1997, p. 77-94); Marco Burrini, «Reflexions sur les anges sans aîles, dans l’oeuvre du maître de Cabestany» (Cahiers de Saint-Michel de Cuxa, núm. 28, 1997, p. 63-73); Jaume Barrachina Navarro, «Las portadas de la iglesia de Sant Pere de Rodes» (Locus Amoenus, vol. 4, 1998-1999, p. 7-35); André Bonnery, «Le sarcophage-reliquaire de saint Saturnin, à Saint-Hilaire d’Aude» (Cahiers de Saint-Michel de Cuxa, núm. 29, 1998, p. 53-62); Joan Ainaud de Lasarte, «Un relleu inèdit del Mestre de Cabestany» (Locus Amoenus, vol. 5, 2000-2001, p. 7-10); Olivier Poisson (ed.), Le Maître de Cabestany (La Pierre-qui-vire, Zodiaque, 2000); Xavier Barral i Altet, «Contre l’itinérance des artistes du premier art roman méridional», a Le vie del Medioevo. Atti del Convegno internazionale di studi (Parma, 28 setembre - 1 octubre 1998), actes del congrés (Milà, 2000, p. 138-140); Jaume Barrachina Navarro, «1. Mestre de Cabestany. Cap de Sant Pere», a La col·lecció somiada. Escultura medieval a les col·leccions catalanes (Barcelona, Museu Frederic Marès, 2002, p. 138-140); Marco Burrini, «Aggiornamenti al corpus della scultura di Sant’Antimo» (Anthimiana. Studi e Ricerche sull’Abbazia di Sant’Antimo, núm. 3, 2002, p. 91-108); Immaculada Lorés Otzet, El monestir de Sant Pere de Rodes (Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona, 2002); Sílvia Llonch, «Col·leccionistes i antiquaris catalans presents al Museu Frederic Marès», a La col·lecció somiada. Escultura medieval a les col·leccions catalanes (Barcelona, Museu Frederic Marès, 2002, p. 71-123); Laura Bartolomé Roviras, «Un testimoni de l’arquitectura de les canòniques provençals de la segona meitat del segle XII: l’església parroquial de Sant Esteve d’en Bas» (Annals del Patronat d’Estudis Històrics d’Olot i Comarca, núm. 15, 2005, p. 109-128); Jaume Barrachina Navarro, «L’espoli de Sant Pere de Rodes. De la col·lecció al museu», a La fortuna d’unes obres. Sant Pere de Rodes del monestir al museu (Barcelona, Museu Frederic Marès, 2006, p. 113-142); Eduard Riu-Barrera, «La fortuna d’unes obres Sant Pere de Rodes, del monestir al museu», a La fortuna d’unes obres. Sant Pere de Rodes del monestir al museu (Barcelona, Museu Frederic Marès, 2006, p. 21-112); Francesco Carlo Gandolfo, «Il sarcofago di Saint-Hilaire d’Aude, il Maestro di Cabestany e la Toscana», a Medioevo: il tempo degli antichi (Milà, Electa i Università degli Studi di Parma, 2006, p. 425-437); André Bonnery, Le Maître de Cabestany (Vic-en-Bigorre, MSM, 2007); André Bonnery, «Consoles d’animaux fantastiques», a L’abbaye de Lagrasse. Mille ans de sculpture (Seta, Nouvelles Presses du Languedoc, 2008, p. 110-111); André Bonnery, «Deux chapiteaux du musée de Narbonne», a L’abbaye de Lagrasse. Mille ans de sculpture (Seta, Nouvelles Presses du Languedoc, 2008, p. 111-112); Xavier Barral i Altet, «Apropiació i recontextualització de l’antic en la creació artística romànica mediterrània», a El romànic i la Mediterrània. Catalunya, Toulouse i Pisa. 1120-1180 (Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 2008, p. 171-180); Jaume Barrachina Navarro, «Elements de la portalada de Sant Pere de Rodes», a El romànic i la Mediterrània. Catalunya, Toulouse i Pisa. 1120-1180 (Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 2008, p. 344-355); Manuel Castiñeiras González i Jordi Camps i Sòria, «El romànic i la Mediterrània. Catalunya, Toulouse i Pisa (1120-1180): idea d’una exposició», a El romànic i la Mediterrània. Catalunya, Toulouse i Pisa. 1120-1180 (Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 2008, p. 21-27); Joan Duran i Porta, «73 Relleu de l’abadia de la Grassa», a El romànic i la Mediterrània. Catalunya, Toulouse i Pisa. 1120-1180 (Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 2008, p. 342-343); Antonio Milone, «El Mestre de Cabestany: notes per a un replantejament», a El romànic i la Mediterrània. Catalunya, Toulouse i Pisa. 1120-1180 (Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 2008, p. 181-191); Antonio Milone, «72 Fust de San Giovanni in Sugana», a El romànic i la Mediterrània. Catalunya, Toulouse i Pisa. 1120-1180 (Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 2008, p. 340-341); Dulce Ocón Alonso, «80 Timpà d’Errondo», a El romànic i la Mediterrània. Catalunya, Toulouse i Pisa. 1120-1180 (Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 2008, p. 356-357); Olivier Poisson, «Mestre de Cabestany. Timpà de Cabestany», a El romànic i la Mediterrània. Catalunya, Toulouse i Pisa. 1120-1180 (Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 2008, p. 336-337); Laura Bartolomé Roviras, Presència i context del Mestre del timpà de Cabestany. La formació de la traditio classica d’un taller d’escultura meridional ca. 1160-1200 (tesi doctoral dirigida per Antoni José i Pitarch; Barcelona, Universitat de Barcelona, 2010); Sergi Vidal Álvarez, «Revers del relleu de La vocació de Sant Pere, Sant Pere de Rodes (Girona)», a Camila González (ed.), Catàleg d’escultura i col·leccions del món antic (Barcelona, Ajuntament de Barcelona, Museu Frederic Marès i Institut de Cultura de Barcelona, 2010, p. 85-87); Laura Bartolomé Roviras, «El Maestro del tímpano de Cabestany. Pensando en imágenes el tránsito de María» (Codex Aquilarensis. Cuadernos de Investigación del Monasterio de Santa María la Real, núm. 27, 2011, p. 109-124); Laura Bartolomé Roviras, «Itinerància versus peregrinació. El “periple” del Mestre del timpà de Cabestany» (Porticvm. Revista d’Estudis Medievals, núm. 1, març 2011, p. 44-68); Laura Bartolomé Roviras, «Un “retablo de piedra” para la instrucción del peregrino: la portada de la Galilea del Monasterio de Sant Pere de Rodes», a Paolo Caucci von Saucken (coord.), Peregrino, ruta y meta en las peregrinationes maiores (Santiago de Compostel·la, Xunta de Galicia, 2012, p. 299-323); Laura Bartolomé Roviras, «El Maestro del tímpano de Cabestany» (Románico. Revista de Arte de Amigos del Románico, vol. 14, 2012, p. 8-15); Laura Bartolomé Roviras, «El Mestre del timpà de Cabestany i la Via francigena» (Síntesi. Quaderns dels Seminaris de Besalú, núm. 1, 2013, p. 19-36); Laura Bartolomé Roviras, «El culte a la Santa Creu al monestir de Sant Pere de Rodes» (Annals de l’Institut d’Estudis Empordanesos, vol. 45, 2014, p. 355-373); Laura Bartolomé Roviras, «The Works of the Master of the Tympanum of Cabestany. A Mirror of the Roman Sarcophagi sculpture» (Hortus Artium Medievale. Journal of the International Research Center for Late Antiquity and Middle Ages, Zagreb, Brepols, vol. 20, núm. 2, 2014, p. 681-688); Jordi Camps i Sòria, Ex ungue leonem. Caps de marbre del mestre de Cabestany (Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 2014); Jordi Camps i Sòria, «Joyas de mármol. Las cabezas del Maestro de Cabestany» (Descubrir el Arte, núm. 182, 2014, p. 34-37); Jaume Barrachina Navarro, «Mestre de Cabestany. Aparició de Crist als apòstols al mar», a Marc Sureda (coord.), Viatjar a l’edat mitjana (Vic, Museu Episcopal de Vic, 2015, p. 240-242); Laura Bartolomé Roviras, «La formosa deformitas del Maestro del timpano di Cabestany: il tirocinio nei sarcofagi romani nella Toscana della seconda metà del XII secolo», a Arturo Carlo Quintavalle (ed.), Medioevo, natura e figura. Atti del Convegno internazionale di studi (Parma, 20-25 setembre 2011), actes del congrés (Milà, Skira, 2015, p. 417-423); Laura Bartolomé Roviras, «The Master of the Tympanum of Cabestany continuous sculptural metamorphosis», a Horst Bredekamp i Stefan Trinks (ed.), Transformatio et continuatio. Forms of change and constancy of Antiquity in the Iberian Peninsula 500-1500 (Berlín i Boston, De Gruyter, 2017, p. 185-212); Laura Bartolomé Roviras, «El Mestre de Cabestany, pioner de l’escultura romànica catalana» (en línia; El Temps de les Arts, 13 octubre 2019, [consulta: 10 juliol 2023]); Manuel Castiñeiras González, «Inventing a New Antiquity. The reliquary-altar depicting the martyrdom of Saint Saturninus at Saint-Hilaire d’Aude», a John McNeill i Richard Plant (coord.), Romanesque saints, shrines and pilgrimage (Londres i Nova York, The British Archeological Association Romanesque Transactions, 2020, p. 187-201); Manuel Castiñeiras González, «Monumentos de perenne intelecto: a propósito de la barca de la Iglesia en la galilea de Sant Pere de Rodes», a Bonaventura Bassegoda i Maribel González (coord.), Passió per l’art d’alta època. Estudis en record de Jaume Barrachina Navarro (Peralada, Fundació Castell de Peralada, 2022, p. 36-49); Immaculada Lorés i Otzet, «L’escultura romànica de Sant Pere de Rodes, un gran i incomplert trencaclosques: el dipòsit lapidari», a Bonaventura Bassegoda i Maribel González (coord.), Passió per l’art d’alta època. Estudis en record de Jaume Barrachina Navarro (Peralada, Fundació Castell de Peralada, 2022, p. 90-99); Jordi Camps i Sòria i Manuel Castiñeiras González, Mestre de Cabestany. Espurnes de marbre (Barcelona, Artur Ramon Art, Clavell & Morgades Antiguitats i Palau Antiguitats, 2023).
Laura Bartolomé Roviras
Informació sobre l'autor
|