Nom: Maresme. EL PLA DE LES FONTS
Tipologia: Jardí
Adreça: Riera de Gavarra, s/n - Canet de Mar - Maresme
Data de creació: 1909 Data de desaparició: Ca. 1950
Autoria: Eduard Ferrés i Puig
Estil: Modernista Superficie:
Propietari: Règim:
Contacte:
Descripció:
El Pla de les
Fonts és el nom del gran jardí de la casa Vil·la Flora, de l’industrial Ramir Busquets i Codina (Barcelona, 1875 – Barcelona, 1958), fill de l’indià canetenc Josep
Busquets i Llinàs (Canet de Mar, 1835 - Barcelona, 1905), que havia fet fortuna a Cuba. La casa, encara existent, és
modernista i fou construïda el 1909 per l’arquitecte Eduard Ferrés i Puig (Vilassar
de Mar, 1872 - Barcelona, 1928), llavors arquitecte municipal de Canet de Mar. Busquets
va donar-li el nom de Vil·la Flora en referència a la seva mare, Florentina
(“Flora”) Codina i Busquets (Canet de Mar, 1850-1895), i a la seva germana Flora Busquets i Codina (Canet de Mar, 1880 - Barcelona, 1950). Actualment és propietat
municipal. El jardí era una gran extensió plana de terra dedicada a la planta ornamental
i al cultiu de fruiters i se situava al davant de la casa, separada de la casa
per la riera de Gavarra. Casa i jardí estaven rodejats per tanques d’obra que
es comunicaven amb portes treballades en ferro i ornamentades amb ceràmiques
vidriades.
En el diari local,La Costa de Llevant, el 1910,
celebraven que aquets murs que tancaven casa i jardí no superessin l’altura
d’un home, d’aquesta manera, el passejant podia gaudir del paisatge i no
caminar entre dos murs com passava en altres rieres.
Al darrera de la
casa, es trobava la bassa del safareig i dipòsits d’aigua que donaven
servei a tot el conjunt.
La construcció i
embelliment dels voltants del Pla de les Fonts havia donat “pa” durant l’hivern
a molts treballadors, tot costant “molt
mils duros”. El seu principal atractiu era tot un conjunt de fonts
dissenyades per Ferrés i Puig. Estaven construïdes en rocalla i decorades amb
estucs i ceràmiques vidriades, totes elles de formes diferents. L’espai estava
coronat amb un templet-mirador d’aire clàssic. Les fonts, a més de la Glorieta,
segons la nomenclatura amb que són descrites en un reportatge fotogràfic de la
revista La Ilustració Catalana del
1912, van ser la Font del Bolet, la de les Columnes, la del Drac, la del Gat i la
de les Granotes.
Respecte a la
vegetació segons consta en la descripció feta a La Costa de Llevant de 1909, la casa estava al mig d’un hort de
tarongers. En un oli del pintor Antoni Samarra de 1912, conservat al Museu
Jaume Morera de Lleida, es veu el templet envoltat de lliris blaus.
Casa i finca van
ser comprades per l’Ajuntament de Canet que, a la dècada de 1980, va instal·lar
un institut a la casa i des de el 2002 és seu de l’Àrea de Cultura de
l’Ajuntament. El 1996 el Pla de les Fonts es declarà urbanitzable i es van
projectar més de 500 habitatges. A més hi passaria pel mig la connexió amb
l’autopista. Les fonts van ser en part conservades in situ i restaurades, d’altres enderrocades i reconstruïdes de nou
en les actuals places i carrers del nou barri de Canet.
Vegetació: Arbres fruiters, plantes
ornamentals
Escultura:
Arquitectura: Templet-mirador
Fonts: Fonts del Bolet, de les Columnes, del Gat, de les Granotes i del Drac
Fauna:
Documentació: Canet de mar, història i arquitectura, Canet de Mar: Ajuntament; CEC, 2009, pàg. 217-222.
«Dia de camp», La Costa de Llevant, Canet de Mar, núm. 23, 5 de juny
1909, pàg. 7.
«La finca d’en Ramir
Busquets y Codina a Canet de Mar», La
Ilustració Catalana, Barcelona, núm. 489, 20
octubre de 1912, pàg. 552-553.
FUENTE, V.; LÓPEZ,
F.; SALA, T.-M.; VILLAR, V.: «Flors domenequianes», Empremtes, Lluís Domènech i Montaner a Canet de Mar Canet de Mar: Casa Museu
Lluís Domènech i Montaner, 2014, pàg. 36-39.
«Presentació de la
urbanització de Canet 2002», Nova Plaça
de la Llenya, Canet de Mar, núm. 46, maig/juny 1998, pàg. 23.
«L’INCASOL destina 12
milions per restaurar les fonts i la glorieta de la Urbanització Canet 2002», Nova Plaça
de la Llenya, Canet de Mar, núm. 46, maig/juny de 1998, pàg. 33.
Vicente de la Fuente Bermúdez, 20/04/2015 |