Arquitecte paisatgista francès, d'origen belga, que va tenir la visió de
futur en publicar els dissenys dels parcs en els quals havia intervingut i ho
va fer en una obra en dos volums: Les
Parcs et jardins (Paris: l’autor, 1871 i 1878). L’obra es podia comprar per
subscripció (entre els subscriptors figuraven diversos membres de famílies
reials i, fins i tot, el Ministeri d’Agricultura de França). Es podia adquirir
amb les làmines en blanc i negre (costava 200 francs) o en color (el preu era
de 260 francs). Els volums es podien comprar per separat (80 pàgines i 40
planxes: en blanc i negre costava 100 francs, mentre que en color el preu era
de 130 francs).
futur en publicar els dissenys dels parcs en els quals havia intervingut i ho va fer en una obra en dos volums: Les
Parcs et jardins (Paris: l’autor, 1871 i 1878). L’obra es podia comprar per subscripció (entre els subscriptors figuraven diversos membres de famílies reials i, fins i tot, el Ministeri d’Agricultura de França). Es podia adquirir
amb les làmines en blanc i negre (costava 200 francs) o en color (el preu era de 260 francs). Els volums es podien comprar per separat (80 pàgines i 40
planxes: en blanc i negre costava 100 francs, mentre que en color el preu era de 130 francs).
A Les Parcs et jardins hi consten
un total de 77 projectes realitzats entre 1836 i 1878. A cadascun d’ells s’hi
troba una introducció amb un resum de la rellevància de la nissaga i el
corresponent escut si es tracta d’una família noble. Segueix la informació
sobre el tipus de vegetació a introduir i les varietats seleccionades i,
finalment, hi consta el plànol del disseny acceptat amb la corresponent
llegenda, en la qual es detallen els diferents sectors del parc.
A cadascun d’ells s’hi troba una introducció amb un resum de la rellevància de la nissaga i el corresponent escut si es tracta d’una família noble. Segueix la informació sobre el tipus de vegetació a introduir i les varietats seleccionades i, finalment, hi consta el plànol del disseny acceptat amb la corresponent llegenda, en la qual es detallen els diferents sectors del parc.
Projectes:
Cal destacar que François Duvillers va intervenir preferentment a França,
especialment a París i els seus entorns, però també va realitzar dissenys a
Anglaterra (Liverpool), Suïssa i Rússia. D’entre tots podem destacar el Parc Paysagiste potager et bâtiments de
Salomon de Rothschild a Suresnes, el del Château
de Maisons de Thomas de Colmar o el Plan
du jardin d’experiènces horticolesde la Société
Royale d’Horticulture de France.
A Espanya, va treballar a Salamanca per a Francisco González de la Riva
Trespalacios, marquès de Villa Alcázar. I a Catalunya, ho va fer a Peralada, on
el 1877 dissenyà per als Rocabertí, els jardí del Castell de Peralada, el
projecte del qual surt en el segon volum de l'esmentada obra; aquest fou un
dels darrers projectes que realitzà.
Obres:
Dades arxivístiques del document
BAPP, Fons dels Comtes de Peralada, “Plan Général du Parc Paysagiste. Et de ces dependances de la terre et Palais de Peralada. Situé à Peralada. Appartenant à Mr. Le Comte de Peralada”.
Tècnica: Dibuix a llapis i tinta, acolorit a l’aquarel·la.
Autor: François Duvillers.
Data: 30 d’abril de 1877.
Mides: 125 x 117 cm.
Jardins històrics de Catalunya- s. XIX.
Idioma: Francès.
Documentació:
Detall exposició Jardins de Paper
Inés Padrosa Gorgot, 23/08/2018