Llista de fitxesCol·leccionistes Col·leccions TipologiesAutorsCercaWeb del projecte

Vicenç Furió i Galí

14/7/2021

Manresa (Bages) 6/1/1957  - 

 

Vicenç Furió i Galí

Figura 1. Rembrandt. Home nu assegut a terra amb una cama estirada. 1646. Aiguafort

Figura 2. Jusepe de Ribera. El poeta. ca. 1620-21. Aiguafort

Figura 3. Abraham Bosse. Graveurs en taille douce (detall), 1643. Aiguafort

Figura 4. Exposició La imatge de l'artista. Centre Cultural El Casino de Manresa

Figura 5. Exposició El arte del grabado antiguo. Museo de Bellas Artes de Sevilla

La Col·lecció Furió de gravats antics ha estat reunida per Vicenç Furió, professor d’història de l’art de la Universitat de Barcelona. Les seves classes i publicacions s’han centrat en el camp de la sociologia de l’art i en l’àmbit del gravat. Com a expert en gravat i alhora col·leccionista, ha escrit diversos llibres i ha comissariat exposicions. Des de fa anys imparteix l’assignatura Història del Gravat a la Universitat, i també contribueix a difondre els valors d’aquest art a través de nombroses conferències.

Començà a col·leccionar gravats a finals de la dècada de 1980, inicialment i fins ara, motivat pel seu interès per la història de l’art i per la seva admiració per l’obra dels grans mestres. Per a Furió,

«[...] col·leccionar és un projecte, construir un projecte amb sentit. Es viuen emocions intenses, com quan trobes una obra que buscaves o inesperadament trobes un gravat valuós en una carpeta plena d’estampes. Ara es compra molt per Internet, però durant anys vaig passar moltes hores buscant gravats en carpetes de comerços especialitzats de París, Londres o Roma, en llibreries i mercats d’antiguitats. Amb coneixements pots arribar més lluny d’allò que et permetria la teva butxaca, la qual cosa té els seus riscos, però també és un repte i una aventura. Col·leccionar també és mostrar i compartir. Al començament potser amb un grup reduït de persones, però si tens la possibilitat d’exposar la col·lecció, compartir les obres amb el públic interessat és molt gratificant, a més de ser útil culturalment i socialment. Escriure sobre gravat, organitzar exposicions, fer conferències o classes sobre el tema, són maneres d’intentar despertar l’interès per aquest art i la manera d’apreciar-lo».

Des de les primeres obres adquirides, la col·lecció s’ha anat formant amb la intenció que sigui significativa, ja que s’ha centrat a reunir obres només d’una temàtica específica i d’uns determinats autors, prioritzant la qualitat —intentant adquirir bones impressions i en bon estat— a la quantitat. Per al col·leccionista, l’objectiu final sempre ha estat estudiar les obres des del punt de vista de l’historiador de l’art i del connoisseur, i difondre aquests estudis a través de llibres que ha escrit i d’exposicions que ha organitzat.

El nucli bàsic de la col·lecció consta d’unes cinc-centes estampes dels segles xvi al xix que es configuren al voltant de dos eixos. D’un costat, reuneix gravats que al·ludeixen al món de l’art i de l’artista, obres escollides per la seva particular iconografia. Són estampes de temàtica relativa a les arts visuals —pintura i escultura principalment— que representen l’artista en relació amb la seva activitat i aspiracions, i que evoquen situacions i episodis de l’art del passat i de la seva història. Les imatges mostren en quin context treballaven els artistes, per quines idees lluitaven i quines eren les seves aspiracions, com mostraven les seves obres al públic, qui les col·leccionava i com ho feia, com s’oferien al mercat. Hi ha un nombre limitat de gravats antics que presentin aquesta iconografia i que, a més, siguin obres valuoses, tant estèticament com per la informació historicoartística que ofereixen. Aquestes obres es distribueixen en cinc apartats temàtics: treball, col·leccionisme i mercat, exposicions, conflictes i debats, i ideals i fama.

De l’altre costat, la segona part de la col·lecció inclou estampes dels grans mestres de la història del gravat europeu, obres escollides pel col·leccionista pel seus valors tècnics, estètics i expressius, per la qualitat de la impressió o per la bellesa. Estampes de Dürer, Goltzius, Sadeler, Ribera, Rembrandt, Canaletto, els Tiepolo, Piranesi, Goya o Fortuny, entre d’altres, s’agrupen en aquesta part, en la qual destaca el conjunt de gravats de Rembrandt, amb més de seixanta aiguaforts.

Totes dues parts han estat exposades diverses vegades. Una selecció de vuitanta obres de temàtica artística es van exposar amb el títol «La imatge de l’artista. Gravats antics sobre el món de l’art», a la Fontana d’Or de Girona l’any 2008 i al Centre Cultural El Casino de Manresa l’any 2016. Un conjunt d’estampes representatives del treball de l’artista es va mostrar al Centre Artístic de Sant Lluc de Barcelona l’any 2009, amb el títol «Mirant el model». La part dedicada a grans mestres del gravat es va exposar amb el títol «L’art del gravat antic» al vestíbul i la biblioteca de l’edifici històric de la Universitat de Barcelona l’any 2014 i, ampliada fins a seixanta-vuit estampes, al Museo de Bellas Artes de Sevilla l’any 2017. L’abril del 2018, la Col·lecció Furió va ser convidada a exposar al Gabinete Art Fair, fira internacional del dibuix i l’estampa celebrada a Madrid, amb una selecció d’obres amb el títol «Estampas sobre el coleccionismo de estampas». De desembre del 2018 a febrer del 2019, una selecció de cinquanta aiguaforts de Rembrandt de la col·lecció s’ha exposat al Centre Cultural Terrassa amb el títol «Rembrandt, geni del gravat».

Les principals exposicions han anat acompanyades de llibres escrits pel mateix col·leccionista, que en les edicions més recents són: El arte del grabado antiguo, amb pròleg de José Manuel Matilla (2014, i segona edició 2016), La imagen del artista. Grabados antiguos sobre el mundo del arte, amb pròleg de Bonaventura Bassegoda (2016, versió ampliada a partir de l’edició catalana de 2008), i Rembrandt, geni del gravat (2018).

Tant les exposicions com els llibres han tingut nombroses ressenyes periodístiques i d’estudiosos. Dos vídeos sobre la Col·lecció Furió es poden veure per Youtube, i en el blog Grabado Líquido es pot trobar una extensa entrevista al col·leccionista. Hi ha una web de presentació de la col·lecció, en què es pot veure una selecció de les obres i trobar informació gràfica de les exposicions i de totes les publicacions i vídeos.

Bibliografia i fonts

Alcoy, Rosa. «La imagen del artista. Grabados antiguos sobre el mundo del arte». Matèria. Revista Internacional d’Art, núm. 12 (2017), p. 139-146. [Ressenya]

Bassegoda, Bonaventura. «El arte del grabado antiguo. Obras de la colección Furió» [en línia]. <https://forumdelesarts.wordpress.com/2015/02/27/el-arte-del-grabado-antiguo-obras-de-la-coleccion-furio/#more-5441>. [Ressenya]

Barbé, Joan. «La imatge de l’artista o la generositat del col·leccionista» [en línia]. <https://joanbarbe.wordpress.com/2016/09/19/la-imatge-de-lartista-o-la-generositat-del-col%C2%B7leccionista/>

Bernal, María del Mar. «La Colección Furió» [en línia]. <https://tecnicasdegrabado.es/2011/la-coleccion-furio>

Carrete, Juan. «El arte del grabado antiguo». Materia [en línia], núm. 9 (2015). <http://revistes.ub.edu/index.php/materia/article/view/12037/19778> [Ressenya]

Casanova, Rossend. «El artista y su mundo». La Vanguardia, 18 de juny de 2008.

Colección Furió [en línia].

Domènech, Albert. «La imatge de l’artista de Vicenç Furió, una exposició imprescindible» [en línia]. <http://librorum.piscolabis.cat/2016/10/la-imatge-de-lartista-de-vicenc-furio_10.html>

Entrevista a Vicenç Furió, col·leccionista de gravats [en línia], 2013. <https://www.youtube.com/watch?v=w0ii7DVJBto>

Entrevista a Vicenç Furió, historiador del arte y coleccionista de grabado antiguo [en línia], 2016, Blog Grabado Líquido, de Tomás Pariente. <https://grabadoliquido.blogspot.com/2016/04/entrevista-vicenc-furio-historiador-del.html>

Fontbona, Francesc. «La imagen del artista. Grabados antiguos sobre el mundo del arte». Descubrir el Arte, núm. 221 (juliol 2017). [Ressenya]

Frisach, Montse. «El caçador de gravats». El Punt Avui, 16 de novembre de 2015.

Furió, Vicenç. El arte del grabado antiguo: Obras de la colección Furió. Pròleg de José Manuel Matilla. Barcelona: Edicions de la Universitat de Barcelona, 2014. [2a ed. 2016]

Furió, Vicenç. La imagen del artista: Grabados antiguos sobre el mundo del arte. Obras de la colección Furió. Pròleg de Bonaventura Bassegoda. Barcelona: Edicions de la Universitat de Barcelona, 2016.

Furió, Vicenç. La imatge de l’artista: Gravats antics sobre el món de l’art [en línia]. Manresa: Centre Cultural El Casino de Manresa. <https://www.youtube.com/watch?v=5jCIUxXVx4g&t=549s>

Furió, Vicenç. Rembrandt, geni del gravat: Obres de la col·lecció Furió. Barcelona: Edicions de la Universitat de Barcelona; Centre Cultural Terrassa, 2018. [També en castellà]

Mata, Toni. «El fons de gravats de Vicenç Furió fa del Casino una gran galeria d’art». Regió 7, 26 d’agost de 2016.

Montañés, José Ángel. «El paraíso de la línea». El País, 14 de febrer de 2015.

Morillo, Jesús. «El Bellas Artes muestra el esplendor del grabado antiguo en la colección Furió». ABC Sevilla, 31 de març de 2017.

Ortiz, Braulio. «El grabado: virtuosismo y sensibilidad». Diario de Sevilla, 31 de març de 2017.

Pallarés, Marta. «Goya i Rembrandt s’exposen a la Fontana d’Or en una mostra de gravats sobre art». Diari de Girona, 23 de maig de 2008.

Quiney, Aitor. «La imatge de l’artista, una exposició» [en línia]. <http://www.lavenc.cat/index.php?/cat/Blog/blog_entry31>

Reyero, Carlos. «Vicenç Furió. La imatge de l’artista. Gravats antics sobre el món de l’art». Goya, núm. 328 (2009), p. 271.

Vázquez, Eva. «Una crònica visual de l’art». El Punt, 23 de maig de 2008.

Vicenç Furió

 
Documento sin título

 

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona. 
Telèfon +34 932 701 620. Fax +34 932 701 180. informacio@iec.cat - Informació legal