Llicenciat en Filosofia i Lletres, va ser professor de llengua catalana a batxillerat i a l'ensenyament secundari obligatori, de reciclatge de català (ICE de la Universitat Autònoma) i a l'Escola d'Estiu del Bages.
Va ser membre de la Junta del Cercle Artístic, del Centre d'Estudis del Bages i presidí la junta dels Amics de l'Art Romànic del Bages. Al mateix temps, fou un dels fundadors, i posteriorment president, del Grup Autònom de Manresa de la Institució Catalana d'Història Natural i sotsdelegat al Bages del Col·legi de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències. Va ser col·laborador del diari intercomarcal Regió 7 i fou autor de diversos opuscles i nombrosos articles publicats en revistes especialitzades i divulgatives.
Entre la seva bibliografia, cal destacar la seva participació, conjuntament amb Alexandre Mazcuñan, i altres autors, en set volums de l'obra Catalunya Romànica, editada per Enciclopèdia Catalana, dels quals és coautor, conjuntament amb Alexandre Mazcuñan, del volum dedicat al Bages i del que integra la Vall d'Aran.
També col·laborà en els llibres El Bages. Aproximació al medi natural i humà de la comarca, Atles dels Amfibis i Rèptils de Catalunya i Andorra, Història del Bages (vols i i ii) i Guia del Bages. Els municipis i el seu patrimoni històric, artístic i natural. És autor, a la vegada, de Manresa. Guia de la ciutat, Història gràfica de Manresa. El patrimoni històric i artístic i Ramon Oms. Escultures, i coautor, conjuntament amb Antoni Borràs, de Vertebrats de la Catalunya central. De la conca alta del Segre i de les valls ―alta i mitjana―del Llobregat i del Cardener.
A finals dels anys 1980, va establir coneixença amb el col·leccionista cinematogràfic Tomàs Mallol. Fruit d'aquesta amistat nasqué el seu interès pel precinema i els aparells de cinema infantil i la decisió d’iniciar una col·lecció, que va desenvolupar fins a la seva mort el 2016. L’any següent, el Museu del Cinema-Col·lecció Tomàs Mallol, ubicat a la ciutat de Girona, va comprar els 791 objectes que configuraven la Col·lecció Junyent, amb l’objectiu de mantenir-ne la unitat, conservar-la com a patrimoni públic i d’exposar-ne els elements més rellevants i singulars a l’exposició permanent.
La Col·lecció Francesc Junyent té dos grans apartats: precinema i cinema infantil. L'apartat de precinema està dedicat principalment a l’espectacle de la llanterna màgica, amb 23 llanternes màgiques i 173 plaques de vidre amb imatges per a projectar. En aquest apartat també hi trobem altres objectes i aparells relacionats amb tecnologies precinematogràfiques, com el teatre d'ombres, l’animació de la imatge, vistes òptiques o la fotografia estereoscòpica, que en total sumen 147 elements.
La part de cinema infantil, amb un total de 434 elements, està en bona part dedicada als productes derivats de la marca Cine NIC, tant els produïts a la factoria de Barcelona, com altres fabricats en diversos llocs del món sota patent NIC (Estats Units, França, Itàlia...). També en aquest apartat hi ha un bon nombre de joguines relacionades amb la imatge en moviment, ja siguin projectors de cinema infantil de diverses marques, així com joguines de molt variada tipologia i procedència.
L’any 2018, Elionor Vilanova, vídua de Francesc Junyent, dona al Museu del Cinema 36 aparells i objectes vinculats a la temàtica del precinema i el cinema infantil i 632 programes de mà de pel·lícules de cinema, amb l’objectiu que s’integrin a la Col·lecció Francesc Junyent, que conserva el Museu. Amb aquesta darrera incorporació, la Col·lecció Francesc Junyent queda definitivament formada per 1.459 elements.
Malgrat no ser una col·lecció quantitativament molt considerable, sí que cal fer constar la qualitat i el bon estat de conservació dels objectes aplegats per Francesc Junyent i el seu criteri a l’hora de centrar la temàtica de la seva col·lecció en el precinema i els aparells de cinema per a infants.
Actualment, el Museu del Cinema no només exposa algun dels objectes de la Col·lecció Francesc Junyent a la seva exposició permanent, sinó que també n’ha utilitzat per a formar part d’exposicions temporals que organitza el mateix museu.