Llista de fitxes Col·leccionistes Col·leccions TipologiesAutorsCercaWeb del projecte

A B C D E F G H I J K L MNO P Q R S T U V W X Y Z  

Francesc Guiu i Gabalda

16/10/2023

Flix (Ribera d'Ebre) 1843  - Flix (Ribera d'Ebre) c. 1925

 

Figura 1. Arqueta de Cristòfor Colom (reprodueix l’estil renaixentista), ca. 1880. Imatge procedent de The Studio (5 abril 1890).

Figura 2. Miguel Ximénez, El naixement de la Verge, segle XV. Imatge procedent de Christie’s (en línia; Nova York, 2007).

Figura 3. Joaquim Agrasot, Abans de la correguda, ca. 1890.

Figura 4. L’Encarnació, tapes d’evangeliari brodades. Imatge procedent de la revista Forma (vol. II, 1907).

El seu estatus d’antiquari i marxant d’art li va permetre amassar un variat espectre de col·leccions diverses, que comprenen des d’antiguitats d’alta època fins a pintures d’artistes del seu temps. Comerciant espavilat, va fer gala d’oportunisme en les seves incursions a l’estranger fins a convertir-se en un dels precursors que van introduir obres d’art als Estats Units.

Es va iniciar traficant amb antigalles a Castella i Andalusia fins que el 1880 instaura el seu propi negoci a la madrilenya plaza del Ángel. Les seves habilitats com a negociant aconsegueixen captivar una clientela internacional i relacionar-se amb els membres de la noblesa. Entre els seus clients hi ha els ducs de Santoña i la baronessa de Rothschild.

Va projectar principalment la seva carrera de forma itinerant. Durant els seus viatges a París i Roma solia adquirir quadres de l’escola de Barbizon i pintures d’artistes espanyols establerts allí, mentre que a la Península freqüentava els tallers dels pintors valencians i, particularment, els dels catalans Joan Roig Soler i Eliseu Meifrèn.

La seva activitat no va estar exempta de polèmica. A València es va relacionar amb dos personatges de reputació dubtosa: el ceramista Josep Ros i Surió i l’artesà marfilista Francisco Pallás i Puig. Confabularia amb tots dos perquè executessin obres d’estil antic que vendria com a autèntiques al mercat americà, el màxim exponent de les quals va ser l’anomenada arqueta de Cristòfor Colom (figura 1).

Va aconseguir amassar una ingent quantitat d’obres d’art i antiguitats que culminarien a la subhasta de la seva col·lecció el 1890 a The American Art Galleries, de Nova York. La col·lecció estava constituïda per mil dues-centes peces, incloent-hi cent obres de pintura antiga, tres-centes del segle xix, tres-centes de vidre i ceràmica, un centenar de ventalls, i nombrosos pergamins, instruments musicals, puntes, vestits antics, tapissos, joies, monedes, ivori, gravats, mobles i escultures. Entre els grans mestres representats hi havia obres de Velázquez, Goya, Zurbarán, Antoni Viladomat i, particularment, dues de Murillo, que havia manat expertitzar a la Junta de Museus, que presidia Antoni Caba. La seva pinacoteca comprenia, a més, obres de Miguel Ximénez (figura 2), Fortuny, Sorolla, Agrasot (figura 3), Benlliure, Enric Serra, Tapiró i Palmaroli, però també de Corot, Felix Ziem i Daubigny. Va tenir el mèrit de donar a conèixer per primera vegada una obra de Sorolla i un ampli assortiment de quadres de Joan Roig Soler als Estats Units.

Després d’establir-se a Barcelona a principis del segle xx, el 1907 va dur a terme un memorable viatge arreu del món al costat de Leopoldo Sainz de la Maza i els ducs de Medinaceli i de Peñaranda.

Va denotar un especial interès pels teixits antics. Va arribar a acumular una notable col·lecció que seria elogiada per Miquel Utrillo i Josep Gudiol, i que vendria parcialment a la col·leccionista anglesa Lady Gibson Carmichael (figura 4), a la Junta de Museus de Barcelona (1904-1910) i a l’actual Museu del Vestit de Madrid (1925).

El 1914, el Museu de Belles Arts Antigues i Modernes de Barcelona va comprar-li l’obra Retrat d’un jove de la cort de Lluís XV, atribuït a Jean-Marc Nattier. Posteriorment, el 1923, la Junta de Museus va tenir la intenció d’adquirir la seva col·lecció, que conservava llavors la seva filla Carme a París.

Bibliografia

Alcolea Albero, Fernando. «El anticuario y marchante Francesc Guiu i Gabalda (1843-ca. 1914) y el mercado americano». Locvs Amoenvs, núm. 13 (2015), p. 167-185.

«An ivory casket: Presented to Christopher Columbus by Ferdinand and Isabella». The Studio (5 abril 1890).

Boronat i Trill, M. Josep. «Venda d’un tríptic notabilíssim a Cabot, per part de l’antiquari Guiu, per no poder esperar les deliberacions i acords de la Junta». A: La política d’adquisicions de la Junta de Museus (1890-1923). Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1999.

Carbonell Basté, Sílvia. El col·leccionisme i l’estudi dels teixits i la indumentària a Catalunya: Segles xviii-xx. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, 2016. [Tesi de doctorat]

Catalogue of paintings by old and modern masters belonging to Francisco Guiu de Gabalda. Nova York: The American Art Galleries, 1890.

González, Javier; López, Sergio. «Francisco Pallás y Puig. El marfilista de Quart de Poblet». A: Los archivos secretos de Quart de Poblet [en línia], 27 setembre 2014. [Consulta: 31 agost 2023].

González Martí, Manuel. «Por los artistas humildes: Francisco Pallas, el marfilista». Las Provincias (12 juny 1928), p. 9.

Gudiol Cunill, Josep. «Una casulla del Museo de Vich». Museum (1 octubre 1911), p. 365-377.

Lady Charlotte Schreiber’s journals: Confidences of a collector of ceramics & antiques throughout Britain, France, Holland, Belgium, Spain, Portugal, Turkey, Austria & Germany from the year 1869 to 1885. Londres, 1911.

Medinaceli, duc de. Diario de mi viaje alrededor del mundo en 1907. Madrid: Imprenta de Blass y Cía., [1915].

Roglán, Mark A. «La pintura de Joaquín Sorolla en los museos estadounidenses». A: El arte español fuera de España. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2003, p. 381-394.

Sala i Tubert, Lluïsa. «Joan Roig i Soler: llibreta de comptes (1881-1908). Ms. 3023 Biblioteca de Catalunya - Estudi i transcripció». Butlletí de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Jordi [Barcelona], vol. xv (2001), p. 175.

Utrillo, Miquel. «Per què serveixen els teixits antics?». Forma, vol. ii (1907), p. 109-114. [Reproducció de teixits antics a les pàgines 102-108]

Fernando Alcolea Albero

 
Documento sin título

 

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona. 
Telèfon +34 932 701 620. Fax +34 932 701 180. informacio@iec.cat - Informació legal