Llista de fitxes Col·leccionistes Col·leccions TipologiesAutorsCercaWeb del projecte

A B C D E F G H I J K L MNO P Q R S T U V W X Y Z  

Marc Martí i Ramon

23/1/2024

Barcelona (Barcelonès) 13/8/1960  - 

 

Marc Martí presentant una exposició a València, amb un cartell de Josep Renau de fons. 

Figura 1. Imatge de l'arxiu de la col·lecció, situat al Poblenou de Barcelona, en què es poden veure, de fons, les plaques esmaltades.

Figura 2. Imatge de l'arxiu de la col·lecció, situat al Poblenou de Barcelona, en què es poden veure diverses caixes de productes. 

Figura 3. Diversos cartells de la col·lecció.

Figura 4. Mostra d'algunes de plaques esmaltades.

Figura 5. Cartell d'Alexandre de Riquer.

Figura 6. Cartell guanyador del concurs de Cigarrillos París, obra d'Aleardo Villa.

Marc Martí i Ramon va néixer a Barcelona l’any 1960 i va ser el sisè fill d’una família nombrosa de la Dreta de l’Eixample, que residia a la Casa Llopis Bofill, obra modernista d’Antoni Maria Gallissà. El seu pare, Lluís Martí i Ferrer, era industrial d’un taller de forja i serralleria fundat l’any 1915 pel seu pare, Pelegrí Martí i Roig, i va ser aquí on Marc Martí va començar a treballar com a aprenent.

Paral·lelament, Martí assistia a l’Institut Joanot Martorell d’Esplugues de Llobregat i començà a col·locar els primers cartells culturals amb els companys d’estudi a les columnes anunciadores de la ciutat. L’any 1977, fundà, juntament amb la seva esposa, Àngels Homs, l’empresa Marc Martí, centrada a oferir serveis publicitaris. «Les primeres campanyes eren dels concerts i discs dels cantautors catalans d’aquella època, i també campanyes de cartells polítics electorals i cívics. Ben aviat, vam començar a conservar un parell de cartells de tots els que passaven per les nostres mans, una tasca que hem continuat fent i que ha permès la constitució d’un fons històric de gran valor».

El 2024, el conjunt d’empreses que lidera a Madrid, Barcelona i València donen feina directament a més de vuitanta professionals. És considerat un referent en el sector de la publicitat exterior i de la impressió digital en gran format. Al marge de la seva faceta empresarial (de formació autodidàctica), Marc Martí sempre ha tingut una estreta relació amb el col·leccionisme, activitat que va començar a practicar quan només tenia deu anys, com una afició pròpia de la família. «Recordo, de molt petit, anar amb el meu pare al mercat de Sant Antoni i a la plaça Reial. La canalla intercanviàvem cromos, i els adults, segells, monedes i anells de cigars.»

A mesura que l’empresa va anar creixent, van ampliar la col·lecció de cartells i elements relacionats amb el grafisme català principalment, però també de la resta del món. A més, el seu ofici els permet relacionar-se amb un gran nombre de professionals de les arts gràfiques. Van recórrer antigues impremtes, mercats, antiquaris, locals i botigues tant de Catalunya com d’Espanya i Europa. «Els primers cartells els vam aconseguir en antiquaris i tallers catalans, i després ja vindrien els viatges a França, posteriorment a Itàlia, i més endavant als Estats Units». Un treball minuciós d’arqueologia industrial, dut a terme durant més de quaranta anys, que els ha permès aconseguir d’una en una moltíssimes de les peces que avui formen part de la seva col·lecció, gaudint de capturar chiner i descobrir aquests petits grans tresors de la comunicació.

L’any 1986, va obrir amb el seu pare i el seu germà Ricard la xampanyeria Art Cava Fusina, al cor del Born, establiment on van començar a organitzar les primeres exposicions de cartells i d’il·lustradors, pintors i grafistes del país. La primera mostra es va titular «Cent anys de cartells a Barcelona». Des de llavors, han participat o organitzat més de dues-centes exposicions diferents. «Ja feia un bon temps que col·leccionàvem, i arran de tenir aquest fons, vam començar a organitzar exposicions i també a cedir els cartells que comissaris i institucions ens demanaven. En aquella època, era difícil trobar cartells, ja que no era un col·leccionisme gaire estès. El cartell és molt fràgil i ocupa molt d’espai i la seva condició d’ephemera sempre n’ha complicat molt la conservació. Tenim peces amb més de cent vuitanta anys d’història i aquestes no haurien arribat mai a les nostres mans si abans algun altre col·leccionista o impressor no les hagués guardat. La nostra missió principal és seguir preservant aquesta tasca.»

Els cartells i les peces de la col·lecció han fet la volta al món i han estat exposats a museus, fundacions i institucions diverses: Tokyo Station Gallery, Van Gogh Museum, Museo Nacional Reina Sofía, The Cleveland Museum of Art, Museo de Arte Moderno de Bogotá, The Metropolitan Museum of Art de Nova York, Petit Palais de París, Museu Nacional d’Art de Catalunya, Fundació Vila Casas, The Athens Concert Hall, SESC São Paulo, Modern Art Museum Shanghai, per esmentar-ne només alguns.

A més, han aparegut publicats en llibres, tesines i articles, sempre amb finalitats didàctiques i divulgadores. La col·lecció és reconeguda pels museus, comissaris i historiadors d’arreu, els quals sempre han pogut comptar amb la col·laboració de Martí i amb la cessió desinteressada de les peces. «La meva voluntat sempre ha sigut doble: per una banda, poder conservar, mantenir i fer sobreviure cada una de les peces en les millors condicions possibles i, per l’altra, compartir, divulgar i mostrar al públic en general les peces, per tal que tothom les pugui gaudir. Per a mi sempre han sigut autèntiques obres d’art, que permeten explicar la història universal.»

L’arxiu privat Marc Martí Col·lecció, de la família Martí Homs, està dedicat al món de la publicitat i les arts gràfiques, principalment catalana i espanyola. Els elements que la formen han estat impresos majoritàriament sobre paper i amb la tècnica de la cromolitografia. Disposa de milers de referències diferents, que van des del 1840 fins a l’actualitat. Són essencialment cartells de diversos formats, però també hi ha pasquins, displays, xapes esmaltades, ampolles, etiquetes, plaques de cava, miralls publicitaris, rètols anunciadors, postals, catàlegs, mostraris, llibres referencials, targetes publicitàries, mobiliari d’impressió, embalatges, elements promocionals singulars, il·lustracions originals, proves d’impressor, fotografies, clixés, tipografies, etc.

Actualment, aquest fons representa un dels actius privats més destacats de Catalunya dins de la comunicació gràfica i continua mantenint activa la seva missió: treballar dia a dia en la classificació, cerca i recollida de peces, conservant així el patrimoni gràfic i visual del país. «La nostra col·lecció de paper dorm tranquil·lament, resguardada de la llum i de la humitat. Per a mi, el més important és tornar a la societat allò que la societat et dona. En el meu cas, com a col·leccionista, estic orgullós de poder aportar valor a la cultura i prestar les nostres peces perquè les gaudeixi tothom.»

Catàlegs publicats

S’han publicat els cinc catàlegs següents (ordenats de més recent a més antic): Polster. El pols del cartell de carrer (Barcelona, Marc Martí, 2016), Alexandre de Riquer. Obra gràfica (Barcelona, Marc Martí, 2006), Ramon Casas i el Cartell (Barcelona, Marc Martí, 2005), Morell Cartells (Barcelona, Marc Martí, 2001) i La placa de cava clàssica (Barcelona, Marc Martí, 1999).

Exposicions, conferències i col·laboracions

A continuació, reproduïm una llista de les exposicions i col·laboracions relacionades amb la col·lecció de la família Martí Homs, fetes entre els anys 2015 i 2023 i ordenades de més recent a més antiga (en podeu consultar la llista completa en aquest enllaç):

  • «Cartells de la vida moderna. Els orígens de l’art publicitari» (Girona, Tarragona, Lleida i Sevilla, CaixaForum, 2023);
  • Exposició Morell (Camprodon, Espai Cultural Cal Marquès, 2022);
  • «Alimentar Barcelona. Ciutat, proveïment, i salut» (Barcelona, Museu d’Història de Barcelona, 2021);
  • exposició pop-up de cartells en el marc de la 70a Fira del Llibre d’Ocasió Antic i Modern (Barcelona, passeig de Gràcia, 2021);
  • «Manuel Malagrida. Els “Cigarrillos París” i la publicitat moderna» (Barcelona, Espai Volart de la Fundació Vila Casas, 2021);
  • «Manuel Malagrida. Els “Cigarrillos París” i la publicitat moderna» (Olot, Sala Oberta del Museu de la Garrotxa, 2020);
  • «Estimem el Barça» (Barcelona, Sala Moritz, 2020);
  • «Ramon Casas visita Badalona» (Badalona, Museus de Badalona, 2020);
  • «El llibre català en temps del Modernisme» (Sitges, Museus de Sitges, 2020);
  • Kronos Art BCN Festival 2019 (Barcelona, Centre d’Art Santa Mònica, 2020 [Marc Martí en foren els impressors oficials]);
  • exposició col·lectiva «Unlock» (Barcelona, Espacio 88, 2020 [Marc Martí en foren els impressors oficials]);
  • «Barcelona: la ciudad de los milagros artísticos» (Tòquio, Tokyo Station Gallery, 2020);
  • «Barcelona: la ciudad de los milagros artísticos» (Shizuoka, Shizuoka City Museum of Art, 2019);
  • Kronos Art BCN Festival 2019 (Barcelona, Centre d’Art Santa Mònica, 2019 [Marc Martí en foren els impressors oficials]);
  • «Música i llibertat: 40 anys de cartells. Marc Martí Col·lecció» en el marc del 30è Mercat de Música Viva de Vic (Vic, sala d’exposicions del Casino de Vic, 2019);
  • «Barcelona: la ciudad de los milagros artísticos» (Sapporo, Sapporo Art Museum, 2019);
  • «Cent anys del Saló de l’Automòbil (1919-2019)» (Barcelona, Fira de Barcelona, 2019);
  • «Barcelona: la ciudad de los milagros artísticos» (Himeji City, Himeji City Museum of Art, 2019);
  • trobada de digitalització de l’Arxiu Eladi Homs (Barcelona, 2019);
  • «Ramon Casas. Mestre de la modernitat» (Escaldes-Engordany, sala d’exposicions Artalroc, 2019);
  • «Barcelona: la ciudad de los milagros artísticos» (Nagasaki, Nagasaki Prefectural Art Museum, 2019);
  • «40 anys de cartells en llibertat» (Vic, sala d’exposicions de l’Escola d’Art i Superior de Disseny, 2018);
  • «La cuina de Picasso» (Barcelona, Museu Picasso, 2018);
  • reproducció d’imatges originals d’època per al llibre Cocina viejuna, d’Ana Vega Perez de Arlucea (Barcelona, Larousse, 2018);
  • presentació del disc Música & Llibertat. 40 anys de cartells (Discmedi) en el marc de «1977-2017. Marc Martí Festival» (Barcelona, Reial Cercle Artístic, 2018);
  • ponència «#14 El mirador indiscret. L’exterior avui: reptes i tendències de futur» (Barcelona, Palau Robert, Col·legi de Publicitaris i Relacions Públiques de Catalunya, 2018);
  • grup de treball del 48 h Open House «Visita el Museu secret del Poblenou» (Barcelona, Marc Martí Col·lecció, 2018);
  • pròrroga «Une Catalogne Indépendante? Geopolítica europea y Guerra Civil española (1936-1939)» (Barcelona, Memorial Democràtic, 2018);
  • «Els mitjons Molfort’s i la publicitat racional» (Mataró, Can Marfà Gènere de Punt. Museu de Mataró, 2017);
  • «1977-2017. Marc Martí Festival: “Racó del cartell”» (Barcelona, Biblioteca Vapor Vell, 2017);
  • «Confraria del Cava: exposició de cartells de la Setmana del Cava. 1982-2017» (Sant Sadurní d’Anoia, CIC Fassina, 2017);
  • «1977-2017. Marc Martí Festival: “40 anys de cartells en llibertat”» (Barcelona, Reial Cercle Artístic, 2017);
  • «1977-2017. Marc Martí Festival: “Això és una paret pública”» (Barcelona, Museu del Disseny, 2017);
  • «La bellesa i els monstres. Ismael Smith» (Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 2017);
  • «Une Catalogne Indépendante? Geopolítica europea y Guerra Civil española (1936-1939)» (Barcelona, Memorial Democràtic, 2017);
  • «Confraria del Cava: exposició de cartells de la Setmana del Cava. 1982-2017» (Barcelona, Reial Cercle Artístic, 2017);
  • «1977-2017. Marc Martí Festival: “48 h Open House”» (Barcelona, jornada de portes obertes, 2017);
  • «1977-2017. Marc Martí Festival: “48h Open House: Peret. Disseny, cartells i obra gràfica”» (Barcelona, jornada de portes obertes, 2017);
  • «Santiago Rusiñol. Jardins d’Espanya» (Barcelona, Museu del Modernisme, 2017);
  • «La volta al món en 50 cartells» (Calafell, Hotel Le Meridien Ra, 2017);
  • «Homenatge a Benet Rossell» (Barcelona, El Molino, 2017);
  • reproducció d’imatges originals d’època per a Colmados Barcelona. Historia de una revolución comestible (Barcelona, SD Edicions, 2019 [imatges cedides el 2017]);
  • «Patufet en guerra. La il·lusió de la normalitat» (Barcelona, Memorial Democràtic, 2017);
  • «Montjuïc. 100 anys de cartellisme» (Barcelona, Castell de Montjuïc, 2017);
  • «Retrospectiva de cartells BB Construmat» (Barcelona, Construmat, 2017);
  • «Ramon Casas. La modernitat anhelada» (Madrid i Palma, CaixaForum; Sitges, Museu de Maricel, 2016);
  • «80è aniversari de l’Olimpíada Popular Antifeixista, 1936-2016» (Barcelona, Memorial Democràtic, 2016);
  • «Polster. El pols del cartell de carrer» (Barcelona, Disseny HUB, 2016);
  • «Cent! Prat Gaballí» (Barcelona, Llojta de Mar, 2016);
  • «Abans i ara. Del grafisme al disseny gràfic a Osona» (Vic, Temple Romà, 2016);
  • «Ramon Casas. Cartellista i el seu temps» (Barcelona, Reial Cercle Artístic, 2016);
  • «Júlia, el desig. Ramon Casas» (Barcelona, Cercle del Liceu, 2016);
  • «Ramon Casas. La vida moderna» (Barcelona, Museu del Modernisme, 2016);
  • Publicitat i ephemera, de Víctor Oliva (Barcelona, Ajuntament de Barcelona, 2016);
  • «N16 MMeeting Point Pensament Creatiu» (València, Marc Martí València, 2016);
  • «Comunitat Valenciana 1873/2016» (València, Marc Martí València, 2016);
  • «Ramon Casas. Col·lecció Marc Martí» (Reus, Sala Fortuny del Centre de Lectura, 2015);
  • «Arts i oficis en els anys del Modernisme» (Barcelona, la Pedrera, 2015);
  • «Els Martí. Serrallers i forjadors. De Cervera a Barcelona. 1915-2015» (Barcelona, Reial Cercle Artístic de Barcelona, 2015);
  • «La rosa di fuoco. La Barcellona di Picasso e Gaudí» (Ferrara, Palazzo dei Diamanti, 2015).

Gerard Martí Huguet

 
Documento sin título

 

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona. 
Telèfon +34 932 701 620. Fax +34 932 701 180. informacio@iec.cat - Informació legal