Exposicions Exposicions individuals
Tarragona, Ateneo Tarraconense para la Clase Obrera (1908); Madrid, Círculo de Bellas Artes (1915); Madrid, Palacio de Bibliotecas y Museos del Parque de Recoletos, seu de la Sociedad de Amigos del Arte (1918); Madrid, Sociedad de Amigos del Arte de Madrid, «El Mausoleo Lemonier» (1919); Barcelona, Sala Caralt, «Julio Antonio (óleos)» (1953); Móra d’Ebre, «Homenaje a Julio Antonio» (1969); Barcelona, Escola de Belles Arts Sant Jordi, Exposición de Esculturas: Julio Antonio (1889-1919) (1969); Madrid, Dirección General de Bellas Artes, Exposición de Esculturas: Julio Antonio (1889-1919) (1970); Madrid, Museu d’Art Contemporani, Exposición de Esculturas: Julio Antonio (1889-1919) (1971); Madrid, Galería Fénix (1980); Valls, Institut d’Estudis Vallencs i Museu d’Art Modern de Tarragona, «Julio Antonio» (1986); Barcelona, Sala Gaudí, «Julio Antonio» (1989); Madrid, Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, «Julio Antonio y su tiempo» (amb motiu del centenari del seu naixement, 1989); Tarragona, Museu d’Art Modern, «Julio Antonio» (1997); Saragossa, Museu Pablo Gargallo, «Julio Antonio. Escultor (1889-1919)» (1998); Almeria, Centro Cultural La General, «Julio Antonio (1889-1919)» (2001); Granada, Centro Cultural Fundación Caja de Granada, «Julio Antonio (1889-1919)» (2001); Madrid, Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia, «Julio Antonio (1889-1919)» (2002); Santillana del Mar, Palacio Caja Cantabria, «Julio Antonio (1889-1919)» (2002); Saragossa, Museu Camón Aznar, «Julio Antonio (1889-1919)» (2002); Valdepeñas, Museu Gregorio Prieto, «Julio Antonio (1889-1919) (2002).
Exposicions col·lectives
Ciutat de Mèxic, Bienal Iberoamericana de Arte (1888); Saragossa, Exposición de Arte Hispano Francés (1908); Madrid, Sala VII del Círculo de Bellas Artes, I Salón de Otoño (1920); Madrid, Palacio de Cristal, Salón de Otoño (1970); Amposta, «Llavor ebrenca» (2009); Tortosa, Palau Oliver de Boteller, «Llavor ebrenca al Palau» (2014).
Bibliografia Monografies
J. Encina, Julio Antonio (Madrid, Saturnino Calleja, 1920); R. Rufino, Julio Antonio, el ariel de la escultura (Sevilla, Imp. Carlos Acuña, 1953); R. Santos Torroella, «El rescate de Julio Antonio. Apuntes para una biografía», a Exposición de esculturas, Julio Antonio (1889-1919) (Madrid, Dirección General de Bellas Artes, 1969, p. 5-18); R. M. Ricomà, Julio Antonio, 1889-1919. Catálogo de la obra escultórica conservada en el MAMT (Tarragona, Institut d’Estudis Tarraconenses Ramon Berenguer IV, 1977); F. X. Ricomà, Julio Antonio (Tarragona, Museu d’Art Modern de Tarragona i Dow Chemical Ibérica, 1983); L. García, Julio Antonio: monumentos y proyectos (Madrid, Fundación Universitaria Española, 1985); J. M. Infiesta, Julio Antonio (Barcelona, Nou Art Thor, 1988, col·l. «Gent Nostra», 59); R. M. Ricomà, Julio Antonio. Catàleg de dibuix i escultura (Tarragona, Diputació de Tarragona, 1989); F. X. Ricomà, «Memoria de Julio Antonio», a Julio Antonio y su tiempo (Madrid, Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 1989, p. 61); R. Oteo Sans, «El Madrid de Julio Antonio: sus relaciones literarias», a El escultor Julio Antonio. Ensayos de aproximación (Tarragona, Museu d’Art Modern de Tarragona i Diputació de Tarragona, 1990, p. 14-34); R. M. Ricomà, «Julio Antonio. Epistolario», a El escultor Julio Antonio. Ensayos de aproximación (Tarragona, Museu d’Art Modern de Tarragona i Diputació de Tarragona, 1990, p. 133-159); M. Pecellín Lancharro, «Ideología, estética y erotismo en la época de Julio Antonio», a El escultor Julio Antonio. Ensayos de aproximación (Tarragona, Museu d’Art Modern de Tarragona i Diputació de Tarragona, 1990, p. 106-117); R. Pérez de Ayala, «Julio Antonio, su infancia y su adolescencia», a Ramón Pérez de Ayala y las artes plásticas (Madrid, Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 1991); M. Doñate, «La fidelitat als clàssics», a El Noucentisme, un projecte de modernitat (Barcelona, Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, 1994, p. 317-335); A. Salcedo, Julio Antonio, 1889-1919. Escultor (Tarragona i Barcelona, Diputació de Tarragona i Àmbit, 1997); R. M. Ricomà, «Julio Antonio, serenitat mediterrània», a A. Salcedo, Julio Antonio, 1889-1919. Escultor (Tarragona i Barcelona, Diputació de Tarragona i Àmbit, 1997, p. 11-13); J. Alix, «La escultura en la época de Julio Antonio», a Julio Antonio escultor (1889-1919). Actes del Col·loqui sobre Julio Antonio (Tarragona, Diputació de Tarragona, 1999, p. 23-31); F. Fontbona, «Pintura i il·lustració a l’època de Julio Antonio», a Julio Antonio escultor (1889-1919). Actes del Col·loqui sobre Julio Antonio (Tarragona, Diputació de Tarragona, 1999, p. 33- 40); M. Suárez, «Adquisició de l’obra del llegat de Julio Antonio», a Julio Antonio escultor (1889-1919). Actes del Col·loqui sobre Julio Antonio (Tarragona, Diputació de Tarragona, 1999, p. 157-163); Julio Antonio (Madrid, Museo Reina Sofía i Museo Camón Aznar, 2001); A. Salcedo, «El escultor Julio Antonio», a Julio Antonio 1889-1919 (Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2002, p. 15-38).
Obres de referència (selecció)
J. Francés, El año artístico 1915 (Madrid, Mundo Latino, 1916); M. Nelken, Glosario (Madrid, Librería Fernando Fe, 1917); Pío Baroja, Las horas solitarias. Notas de un aprendiz de psicólogo (Madrid, Caro Raggio, 1918); J. Francés, El año artístico 1919 (Madrid, Mundo Latino, 1920); M. Aril, «La escultura española contemporánea», a K. Woerman, Historia del arte, vol. VI: Arte contemporáneo (Madrid, 1925); M. P. Paria, «L’art en Espagne et en Portugal de la fin du XVIIIè siècle a nos jours», a Histoire de l’art (París, Librerie Armand Colin, 1927, vol. VIII, p. 777-824); F. Elias, L’escultura catalana moderna, vol. II: Els artistes (Barcelona, Barcino, 1928); J. Guillot Carratala, Doce escultores españoles contemporáneos (Madrid, Mayfé, 1953); J. A. Gaya Nuño, Escultura española contemporánea (Madrid, Guadarrama, 1957, col·l. «Guadarrama de Crítica y Ensayo», 7); M. Gómez-Santos, Gregorio Marañón cuenta su vida (Madrid, Aguilar, 1961); V. Aguilera Cerni, Panorama del nuevo arte español (Madrid, Guadarrama, 1966); R. Santos Torroella, Catàleg de fons núm. II (Tarragona, Museu d’Art Modern de Tarragona, 1969); S. Alcolea, Escultura española (Barcelona, Polígrafa, 1969); J. M. Infiesta, Un siglo de escultura catalana (Barcelona, Saura, 1974); J. A. Gaya Nuño, 75 años de escultura española (Madrid, Galería Biosca, 1975); J. Marín Medina, La escultura española contemporánea (1880-1978). Historia y evaluación crítica (Madrid, Edarcon, 1978); F. Fontbona i F. Miralles, Anglada Camarasa (Barcelona, Polígrafa, 1981); J. Alix Trueba, Escultura española 1900-1936 (Madrid, Ministerio de Cultura, 1985); F. Fontbona, Història de l’art català, vol. VII: Del Modernisme al Noucentisme. 1888-1917 (Barcelona, Edicions 62, 1985); H. W. Janson, Nineteen-century sculpture (Londres, Thames and Hudson, 1985); A. Cirici, Museus d’art catalans (Barcelona, Destino i Edicions 62, 1986); R. Holh, La escultura. Siglos XIX y XX (Barcelona, Carroggio, 1986); F. García, «La novela erótica como arquetipo de modernismo literario», a El escultor Julio Antonio. Ensayos de aproximación (Tarragona, Museu d’Art Modern de Tarragona i Diputació de Tarragona, 1990, p. 55-69); F. Calvo i P. Jiménes, El autorretrato en España: de Picasso a nuestros días (Madrid, Fundación Cultural MAPFRE Vida, 1994); J. Subirachs, «El noucentisme», a X. Barral (dir.), Art de Catalunya, vol. 7: Escultura moderna i contemporània (Barcelona, L’Isard, 1998, p. 200-227); C. Fernández, «La modernización de la escultura en el primer tercio del siglo XX. Las colecciones de MNCARS», a Cambio de siglo, 1881-1925 (Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2002, p. 55-75, col·l. «Arte para un Siglo»); F. García i M. V. Gómez, «Documentación y análisis de las críticas de arte sobre el escultor Julio Antonio (el amado de la crítica)» (Documentación de las Ciencias de la Información, Madrid, vol. 27, 2004, p. 75-96); F. Fontbona, «Richard Wagner et l’art catalan», a Richard Wagner, visions d’artistes. D’Auguste Renoir à Anselm Kiefer (Ginebra, Musées d’Art et d’Histoire, 2005, p. 48-55).
Publicacions periòdiques (selecció)
R. Gómez de la Serna, «Un escultor catalán» (Murcia, Múrcia, 5 novembre 1909); E. Noel, «El Wagner de Julio Antonio» (Nueva España, Madrid, 18 març 1913); E. L. Salazar, «El monumento a Saavedra» (Diario de Tarragona, Tarragona, maig 1914); J. de la Encina, «Un gran artista catalán. El escultor Julio Antonio» (Hermes, Bilbao, núm. 7, 1917); R. Gómez de la Serna, «Julio Antonio» (La Tribuna, Madrid, 16 febrer 1919); Correa, «Artistas españoles. Julio Antonio» (La Ilustración Española y Americana, Madrid, 22 juny 1920); I. Piñazo, «La sculpture contemporaine en Espagne» (La Renaissance de l’Art Français, París, octubre-novembre 1921); M. Nelken, «L’oeuvre du sculpteur espagnol Julio Antonio (1890-1919)» (Gazette des Beaux-Arts, París, juliol-agost 1923, p. 99-106); B. de Pantorba, «Artistas españoles. Julio Antonio» (Gaceta de Bellas Artes, Madrid, núm. 234, 15 febrer 1924, p. 6); L. Salazar, «Una vida intensa» (La Riuada, Móra d’Ebre, núm. 6, 15 febrer 1928, p. 7-8); Solly Azagury, «Con la madre de Julio Antonio, las obras del genial escultor se van a América» (El Liberal, Madrid, 29 gener 1929); D. Fuenmayor, «El monumento a los Mártires» (El Radical, Madrid, 31 agost 1929); B. de Pantorba, «Julio Antonio al medio siglo de su muerte» (ABC, Madrid, 21 febrer 1969); D. Giralt Miracle, «Julio Antonio» (Destino, núm. 1863, 3 gener 1970, p. 38); F. Olivan, «El escultor Julián Lozano, discípulo preferido de Julio Antonio» (Goya, Madrid, núm. 199-200, 1987, p. 58-61); F. Olivan, «El escultor Julián Lozano, discípulo preferido de Julio Antonio» (Goya, juliol-octubre 1987, núm. 199-200, p. 258-265); J. Lozano, «Julio Antonio, mi maestro» (Goya, Madrid, núm. 209, 1989, p. 258-265); R. Escoda, «Julio Antonio en la memòria de Santiago Costa i de Soriano Montagut» (La Riuada, Móra d’Ebre, 2a època, núm. 1, desembre 1994, p. 26-27); F. X. Ricomà, «Permanència en la memòria de Julio Antonio» (La Riuada, Móra d’Ebre, 2a època, núm. 1, desembre 1994, p. 28- 29); R. Mascato Rey, «Ramón del Valle-Inclán en el homenaje a Julio Antonio (1919): nuevas aportaciones de la prensa compostelana» (Anuario Valle-Inclán. Anales de la Literatura Española Contemporánea I, vol. 28, núm. 3, 2003, p. 221-241); L. Meix, «Julio Antonio il·lustrador» (La Riuada, Móra d’Ebre, 2010, núm. 32, p. 57-63); L. Meix, «Julio Antonio a la premsa escrita (1909-1929)» (La Riuada, Móra d’Ebre, 2015, núm. 36, p. 18-33); C. P. Boyd, «Julio Antonio, the “sculptor of the race”: the making of a modernist myth» (Historia y Política. Ideas, Procesos y Movimientos Sociales, Madrid, núm. 37, 2017, p. 395-413); L. Meix, «La Postal de la pau de Julio Antonio» (Miscel·lània del CERE, núm. 27, p. 109-118.
Núria Gil Duran
Informació sobre l'autor
|