iec  mnac

Diccionari d'artistes

catalans, valencians i balears

Diccionari d'artistes

Presentació Crèdits Matèries



A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Josep Maria Subirachs Sitjar

Barcelona (Barcelončs), 11-3-1927 - Barcelona (Barcelončs), 7-4-2014

Art del segle XX  Avantguardes  Escultura del segle XX 


Obra - Exposicions - Bibliografia


Josep Maria Subirachs Sitjar ocupa un lloc de referència com a artista de la generació de postguerra i ha estat considerat un escultor emblemàtic —i pioner— de l’avantguarda catalana de la segona meitat del segle XX.

Interessat per totes les disciplines artístiques, va anar forjant una personalitat polièdrica, de manera que, tot i ser conegut com a escultor, en realitat va ser un artista polifacètic que no s’expressà únicament mitjançant la creació tridimensional, sinó que també es va servir d’altres tècniques i procediments, com ara el dibuix, la pintura, el gravat, la litografia, el cartell, el tapís, el disseny de joies i de medalles, la il·lustració de llibres, el disseny gràfic i la realització d’escenografies per a teatre i dansa. El seu afany de dotar la seva obra de contingut el portà a crear una particular nomenclatura de signes i símbols, un alfabet simbòlic, personal i inconfusible, amb un rerefons cultural ric en referències al·legòriques i en recursos plàstics i conceptuals.

Les obres més significatives de Subirachs van ser concebudes lligades a l’arquitectura i a l’urbanisme. Tant si havia de dissenyar la barana d’un pàrquing com un monument commemoratiu, tant si decorava el vestíbul d’un edifici com la façana d’una basílica, exercia el mateix domini de la tècnica i una gran escrupolositat formal. Però, paral·lelament al creador d’obres monumentals públiques que s’integren en el paisatge urbà, hi ha un Subirachs més íntim, autor també d’una ingent producció de peces de petit i mitjà format destinades al col·leccionisme. Contrastos d’estils i juxtaposicions de materials i models defineixen la seva trajectòria fins al punt que el joc del dualisme —figuratiu-abstracte, mite-realitat, natura-artifici, forma-símbol, innovació-repetició, positiu-negatiu, pintura-escultura— es convertí en l’atribut que distingeix una producció tan extensa com sòlidament elaborada.

Nascut al barri industrial del Poblenou de Barcelona, Josep Maria Subirachs mostrà ben aviat una notable habilitat per al dibuix. La visió pedagògica del seu pare, un humil obrer que s’havia empeltat de l’atmosfera cultural viscuda en els ambients populars de l’època republicana, va influir en la formació d’aquell infant, que formà part d’una generació marcada per la traumàtica experiència de la guerra, la sòrdida postguerra i una dictadura que s’allargaria quatre dècades.

El 1941, amb catorze anys, conscient que no podria costejar una carrera universitària, va haver de renunciar a la seva aspiració de fer estudis d’arquitectura i començà a treballar. La seva primera feina va ser al taller d’un daurador que era aficionat a l’escultura. Va ser aleshores quan Subirachs començà a modelar figures de fang, fins que el 1942 va entrar al taller de l’escultor Enric Monjo per fer-hi d’aprenent. A partir del curs 1945-1946, cada vespre, també assistia a classes de dibuix, com a alumne lliure, a l’Escola Superior de Belles Arts de Barcelona. Per bé que al taller de Monjo hi adquirí molts coneixements tècnics, com els processos de modelatge i talla, d’emmotllat i buidatge, el jove Subirachs mai no es va sentir atret per l’obra d’aquell imatger, de manera que el seu veritable compromís amb l’escultura es produiria a partir del 1947, quan l’escultor Enric Casanovas l’escollí com a col·laborador. Malgrat la brevetat d’aquell mestratge i que ben aviat es distancià de la sobrietat noucentista, de l’obra rotunda, plena i arrodonida per configurar el seu propi estil, Subirachs sempre va recordar Casanovas amb un gran respecte i, en nombroses ocasions, va declarar que se’n considerava deixeble. 

L’any 1949, la trajectòria de Subirachs va fer un gir estilístic que ja anunciava la que seria la seva etapa expressionista. El mateix any va ser convidat a participar en el Saló d’Octubre, que del 1948 al 1957 se celebrà a les Galeries Laietanes de Barcelona i que va representar un canvi de posició de la societat catalana respecte de l’art modern.

El 1950, Subirachs fundà, amb els escultors Francesc Torres Monsó i Josep Martí Sabé i els pintors Esther Boix, Ricard Creus i Joaquim Datsira, el grup Postectura, que es presentà amb un manifest i una exposició a Barcelona. L’any següent va rebre una beca del Cercle Maillol de l’Institut Francès per anar a París (França), un viatge que li va permetre conèixer els corrents avantguardistes internacionals, dels quals els artistes catalans s’havien desvinculat a causa de la dictadura franquista. La seva percepció de les creacions artístiques va canviar radicalment en descobrir l’obra d’escultors com Brancusi, Kolbe, Pevsner, Marini, Giacometti, Zadkine o Henry Moore. Esgotat el termini que li concedia la beca, va aconseguir retardar el seu retorn treballant uns quants mesos al taller de l’escultor Apel·les Fenosa, exiliat a França.

Figuració expressionista

Més enllà dels descobriments que va fer durant el sojorn parisenc, Subirachs s’interessà molt aviat pel concepte d’escultura que a Catalunya havien configurat artistes com Leandre Cristòfol, Àngel Ferrant o Eudald Serra, representants de les primeres avantguardes, que ja durant la Segona República mostraren una voluntat de ruptura amb els anacronismes i el convencionalisme de l’art acadèmic oficial. Tanmateix, en el procés d’aprofundiment morfològic que inicià a partir del 1953, la influència més notòria va ser, sens dubte, la d’Antoni Gaudí, a qui sempre va considerar el precursor de moltes de les innovacions de la plàstica del segle XX.

Subirachs trencà radicalment amb el classicisme essencial mediterranista, una línia en la qual s’havia limitat a emmirallar-se en els seus predecessors i, amb ànsies de configurar plenament la seva personalitat artística, agafà camins nous en els quals van prevaler unes formes molt més hieràtiques i cantelludes. L’expressionisme de Subirachs, més formal que conceptual, emergia en unes figures distorsionades, en la desconstrucció de cossos angulosos amb estructures tallants i, sobretot, en el tractament de les superfícies rugoses, solcades per estries, amb estigmes i empremtes com fossilitzades per evocar el pas del temps.

Si en les obres primerenques de Subirachs, d’acord amb l’auster classicisme noucentista en què s’emmirallava, el tema que predomina és el sòlid nu femení de formes rotundes, en l’etapa expressionista al·ludia a mites clàssics —Europa (figura 1), Ulisses, Hermes, Ícar, Èdip i Antígona, Dafne, les Parques— i de la tradició jueva o cristiana, preferentment de l’Antic Testament —Moisès, Jacob, Judit, Amnon, la dona de Lot, la dona de Putifar—, però també del Nou Testament, quan es tractava d’obres d’encàrrec. Tanmateix, el seu expressionisme no partia de l’aspecte argumental, sinó que definia una reflexió plàstica.

Convidat pel pintor belga Luc Peire, el 1954, Subirachs es traslladà a Bèlgica, on es va estar dos anys que van ser especialment prolífics i decisius per consolidar la seva vocació. Realitzà més de cinquanta escultures i centenars de dibuixos i, a més d’exposar a la Biennal Internacional d’Escultura d’Anvers, va participar en exposicions col·lectives i va fer-ne d’individuals a les ciutats belgues de Knokke, Bruges i Brussel·les. Va ser en aquest país, doncs, on Subirachs es convertí en un escultor professional que va veure la possibilitat de viure de la seva obra.

Abstracció

En tornar de Bèlgica, les obres de Subirachs s’havien anat distanciant dels vestigis figuratius, de manera que aquelles imatges distorsionades i expressives es van anar despullant d’anècdota per traspassar la frontera de la figuració a l’abstracció. Coincidint amb l’època d’eclosió de l’informalisme i de la pintura matèrica, seguí mostrant un especial interès per experimentar amb el tractament de les textures. No deixava mai llises les superfícies de les seves obres, sinó que les envellia i les feia rugoses, aspres, rústegues, per tal d’accentuar-ne la capacitat expressiva. En la primera fase d’aquesta etapa va passar d’unes formes naturalistes i turgents a unes altres en les quals es fonien aspectes físics i imaginaris. Són obres que revelen la vocació arquitectònica de l’artista. En aquesta mateixa etapa van emergir amb llum pròpia un conjunt de peces connectades amb la morfologia de les helicoidals gaudinianes.

La ruptura amb tota referència a la figuració es va fer encara més evident quan l’espai va substituir el volum com a resultat d’un procés que el duia cap a un estil cada vegada més depurat, que va ser el que feu que s’interessés pel ferro. Per a aquestes composicions, formalment esquemàtiques, escollia elements habituals de la ferreria: barres de secció circular, quadrada i rectangular; platines; tiges; punxons, i restes de peces emprades en la indústria, com bigues en forma de T i planxes.

Entre el 1959 i el 1962, l’obra va adquirir una densitat nova. Utilitzava alhora i en una mateixa peça una diversitat de materials, fins i tot contradictoris en el pes, la funció, el contingut i també el color. Buscava l’antagonisme deliberadament i extreia d’aquest contrast tots els valors plàstics i expressius. El pes i l’equilibri s’accentuaven amb la intenció, el tema o el símbol. Paral·lelament als treballs en ferro, emprava altres materials (terracota, pedra, fusta, bronze, fibrociment, formigó…) i intentava ressaltar les qualitats plàstiques de cadascun en les seves variades estructures, colors i textures amb suggestives policromies, pàtines, veladures, degradacions i estigmes. Per aconseguir l’equilibri d’algunes obres, va incorporar-hi blocs de pedra (no amb funció de peanya, sinó de contrapès) i compongué estructures amb acoblaments de ferro i fusta.

Entre el 1957 i el 1960, Subirachs inicià la seva aportació en el camp de l’escultura pública. Concretament, el 1957 s’instal·là Forma 212 (figura 2) al passeig de la Vall d’Hebron de Barcelona, que fou la primera obra abstracta emplaçada en un espai públic de Catalunya. Dos anys més tard es col·locava a la façana de la Facultat de Dret de la Universitat de Barcelona el relleu Les Taules de la Llei —realitzat en col·laboració amb el ceramista Antoni Cumella—, i el 1960 provocà polèmica amb una altra peça abstracta situada al barri de la Barceloneta: Evocació marinera (figura 3).

Amb només trenta anys, guanyà el concurs que es va convocar per fer la decoració escultòrica del santuari dominicà de la Virgen del Camino (figura 4), a Lleó (Castella i Lleó), projectat per l’arquitecte Francisco Coello de Portugal. La part més important de l’encàrrec era, sens dubte, la que corresponia a la façana principal, que Subirachs va resoldre dedicant-la al tema de la pentecosta. A més de les tretze monumentals figures de la façana —la Mare de Déu i els dotze apòstols—, també va fer quatre portes de bronze i diversos elements per a l’interior del mateix temple: sagrari, crucifixos, ambons, canelobres, làmpades i pila baptismal. La intervenció de l’escultor català en el santuari lleonès, inaugurat el 1961, va representar un parèntesi figuratiu i, alhora, la culminació de la seva etapa expressionista. La seva arriscada proposta escultòrica, d’un atreviment sorprenent per a l’època, va contribuir de manera decisiva a crear la imatge del temple i va ser considerada un dels exemples d’escultura sacra més originals del moment, una fita en la renovació artística espanyola del segle XX.

Entre el final dels anys cinquanta i el començament dels seixanta, Subirachs inicià la sèrie que José Corredor-Matheos anomenà «de les penetracions i les tensions», amb falques i tascons encaixats i tirants i cargols de ferro com a elements plàstics més habituals. Són assemblatges polimatèrics caracteritzats per la conjunció de dos o més elements, de materials diferents, que s’uneixen o entren en conflicte en penetrar l’un en l’altre. Els diversos materials són mostrats ressaltant-ne els valors propis i tractats de manera natural: trencament, erosió, oxidació. Amb aquesta utilització directa dels elements naturals s’introduïa el color, el propi de cada material, que contribuí a crear una imatge nova de l’art de Subirachs. Les recerques que es plantejava l’escultor en l’etapa abstracta eren essencialment estructurals i matèriques amb la intenció de suggerir conceptes com l’acoblament, l’estabilitat, l’equilibri, el contrapès, la simetria, la tensió, la pressió, l’ascensió o la gravitació.

Neofiguració

L’etapa abstracta, tan emblemàtica de la nova cultura que s’obrí camí entre les restes del convencionalisme acadèmic oficial, va ser especialment prolífica i apassionant. Això no obstant, Subirachs, que sempre va considerar l’obra d’art com un mitjà de comunicació, es desmoralitzava en adonar-se que el llenguatge abstracte el distanciava d’una part important del públic.

A partir del 1965, per dotar de contingut la seva obra i evitar que aquesta es limités a uns descobriments plàstics i a unes experiències formals, optà per una nova figuració que el portà a un replantejament del seu discurs artístic per reivindicar, de manera oberta i manifesta, el tema (mai l’argument o l’anècdota). Aquell retorn a la figuració, però, el va fer sense recuperar els conceptes tradicionals. Compaginà la volumetria i el món oníric i el literari, i barrejà materials i tècniques. No era una figuració representativa, sinó una figuració significativa. Sense fer concessions, sense rebaixar-ne ni el contingut ni la qualitat, intentava evitar que l’obra esdevingués hermètica, críptica o elitista i pretenia que fos comprensible per a tothom.

A partir d’aquell moment, tot el seu treball va estar condicionat per una dualitat dialèctica, per un contrapunt d’elements que s’oposaven i es complementaven. La teoria de les contraposicions es convertí en una constant sobre la qual l’artista reflexionava amb al·lusions conceptuals, en tractar els temes masculí-femení, vida-mort i temps-espai, o amb procediments formals, com la disposició de diversos materials en una mateixa peça, la combinació de formes orgàniques i geomètriques, verticals i horitzontals, convexes i còncaves, o la incorporació de superfícies polides per crear miratges. Els principals recursos plàstics que introduí foren els perfils prolongats lateralment generant motllures, els caps tornejats, el joc positiu-negatiu, elements clàssics fragmentats com columnes, capitells, cariàtides o balustrades i, a partir dels anys setanta, elements pictòrics de tècnica realista. En l’intent d’esborrar límits i convencions, juxtaposava tècniques diverses o, fins i tot, les fusionava: escultura i arquitectura, pintura i escultura. Amb les formes en negatiu aconseguí efectes òptics sorprenents que li permetien usar la figuració sense caure en el realisme. La figura humana no apareix mai sencera sinó fragmentada: rostres, busts, torsos, mans, peus i, fins i tot, ossos i cranis. Sovint, aquests fragments són representats en negatiu, indicant l’absència i la presència d’un personatge que no hi és, però que ha deixat la seva empremta, en al·lusió als enigmes de l’ànima i la voluntat d’eternitzar la presència dels éssers. Les referències arquitectòniques, en forma de torres, cúpules, obeliscs, columnes, piràmides, escales, fornícules, murs o motllures, també són constants, atès que l’atribut arquitectònic va ser la base dels anhels i de l’impuls creatiu de l’artista.

A la dècada del setanta, Subirachs intensificà les referències iconogràfiques del Renaixement i del Barroc, amb homenatges o al·lusions a obres de Miquel Àngel, Leonardo da Vinci, Piero della Francesca, Rafael, Bernini, Dürer i Rembrandt, i també incorporà elements clàssics i connotacions mitològiques. El seu objectiu no es limitava a reinterpretar obres del passat, sinó que intentava recuperar els valors clàssics tradicionals —domini de la tècnica, recerca de contingut, recuperació de l’ofici ben fet, desig de comunicació— enriquits per totes les aportacions del segle XX: racionalisme, informalisme, Cubisme, Futurisme, Surrealisme, pop art, etc.

A la dècada dels vuitanta, paral·lelament a l’abundant producció escultòrica i de dibuix, incrementà notablement la creació d’obra gràfica, sobretot gravat a l’aiguafort i litografia. Igualment, seguí posant la seva obra al servei d’altres facetes artístiques, com el cartellisme, la medallística, l’escenografia i la il·lustració de llibres.

El darrer gran repte: la façana de la Passió de la Sagrada Família

L’èxit i el reconeixement que, a finals dels anys cinquanta, havien suposat per a Subirachs les seves intervencions a l’església de les Llars Mundet de Barcelona i, sobretot, al santuari de la Virgen del Camino de Lleó, propiciaren que l’escultor rebés nombroses propostes per fer obres de temàtica religiosa. Tanmateix, pel risc que suposava encasellar-se en una especialitat que hauria limitat el seu afany de recerca independent, l’escultor va optar per no prosseguir per aquell camí. Amb notables excepcions, com la colpidora intervenció a la capella del Santíssim de la basílica del monestir de Montserrat (1977), Subirachs no tractaria la temàtica religiosa fins passades tres dècades.

L’any 1986, la Junta Constructora del Temple de la Sagrada Família, la gran obra inacabada d’Antoni Gaudí, va prendre una decisió audaç: encarregar a Josep Maria Subirachs l’execució dels grups escultòrics de la façana de la Passió. Es tractava de l’encàrrec més arriscat i complex de tota la seva carrera professional, un treball d’extraordinàries proporcions i que implicava comprometre’s amb un client i amb una obra que, des dels seus orígens, era molt discutida. Subirachs, que ja estava en la maduresa de la seva vida i havia aconseguit un notable prestigi internacional, acceptà el repte, però hi posà dues condicions. D’una banda, demanà instal·lar-se a viure a peu d’obra, és a dir, dins el mateix temple, i, de l’altra, demanà poder treballar amb llibertat total, seguint el seu propi estil. Des de molt jove, havia expressat la seva admiració per Gaudí i, per aquest motiu, va manifestar clarament que, per respecte a l’arquitecte, ni en pertorbaria l’obra ni la imitaria. Es proposà aconseguir la integració de la seva escultura en l’arquitectura gaudiniana, però evitant la possibilitat de crear confusió, de manera que sempre es pogués distingir l’autoria de cadascuna de les parts.

Tot just rebut l’encàrrec, va declarar en una entrevista: «Ateses les grans dimensions, haurà de ser una obra més efectista, més escenogràfica. És una obra molt complexa, però amb una característica essencial que s’acorda de ple amb el meu estil: la narració.» A partir del relat dels últims dies de la vida de Jesucrist narrat pels evangelistes, que foren transcendents i dramàtics, compongué un gran retaule integrat per figures i alts relleus tallats en pedra i quatre portes de bronze que combinen elements representatius i simbòlics, a través dels quals aconseguí transmetre amb eloqüent expressivitat el drama de la Passió de Crist (figura 5).

Subirachs dedicà dues dècades al conjunt escultòric considerat un dels més importants del món (cap altre artista ha signat el conjunt escultòric de tota una façana d’una catedral). Paradoxalment, va ser l’obra per la qual va rebre les crítiques més dures, no sempre per qüestions estètiques.

Malgrat que, a partir d’aleshores, l’envergadura de l’encàrrec li ocuparia bona part del temps, mentre va treballar a la Sagrada Família, Subirachs va continuar fent altres obres i atenent altres comandes. Si per als grups de la Passió va recuperar l’expressionisme figuratiu per accentuar el dramatisme que el tema requeria, paral·lelament, en les obres que creà al marge d’aquell encàrrec, recuperà el llenguatge de l’abstracció amb estructures dominades per elements geomètrics a través dels quals depurà els seus antics signes.

A partir del 2004, afectat per una malaltia neurodegenerativa que li impediria continuar esculpint, es decantà per la pintura, tècnica que li va permetre perllongar el seu procés creatiu fins ben entrat l’any 2009. D’altra banda, malgrat estar molt debilitat, encara va poder dirigir l’execució de les portes de bronze que havia dissenyat per a la façana de la Glòria de la Sagrada Família.

Per a Subirachs, l’obra d’art implicava idea, matèria i forma. No sintonitzava amb l’art conceptual, per al qual la idea que hi ha darrere el treball artístic és més important que l’objecte artístic en si. Com a artista cerebral, no creia en la inspiració ni en la intuïció, sinó en la reflexió. La seva trajectòria personal de treball constant, rigorós i independent va assolir el reconeixement més difícil per a un artista: aconseguir connectar amb el públic.

Obra

Obra en col·leccions privades i museus (selecció)

Dona negra (1951, Col·lecció Artur Ramon, Barcelona); Europa (1953, Col·lecció Espai Subirachs, Barcelona); Moisès (1953, Col·lecció Espai Subirachs, Barcelona); Dona de Putifar (1954, Jenny and Luc Peire Foundation, Knokke-Heist); Maniquí-Ídol (1954, Col·lecció Espai Subirachs, Barcelona); Torre de Babel (1954, col·lecció de la galeria Àgora, Sitges); Ferro (1957, Museu Nacional d’Art de Catalunya [MNAC]); Intimitat de la forma (1958, Sant Cugat del Vallès, col·lecció particular); Tekel (1958, Col·lecció Espai Subirachs, Barcelona); Homenatge al cinema (1958, Castelldefels, col·lecció particular); Espirals (1961, Viladrau, col·lecció particular); Frontal (1962, Museu de Belles Arts d’Anvers); Horitzontal-Vertical (1963, Fundació Carmen & Lluís Bassat, Mataró); Bigòrnia (1964, Museu d’Art Contemporani de Barcelona); La creació de la dona (1967, Sitges, col·lecció particular); A Ramon Llull (1969, Fundació Vila Casas, Palafrugell); Caribdis (1971, Col·lecció Espai Subirachs, Barcelona); Geo (1972, Fundació Pinnae, Vilafranca del Penedès); Autoretrat (1974, Hispanic Society of America, Nova York); Màrtir (1974, Museus Vaticans, Roma); Eqüestre 788 (1975, Palau de la Generalitat de Catalunya, Barcelona); Galatea (1977, Museu Comarcal de Manresa); Núria-Fedra (1979, Institut del Teatre, Barcelona); Ares (1979, Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, Barcelona); Neoclàssica (1984, Barcelona, col·lecció particular); Metafísica (1988, Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Madrid); Champollion (1993, Sitges, col·lecció particular).

Obra monumental pública (selecció)

Forma 212 (1957, passeig de la Vall d’Hebron, Barcelona); Les Taules de la Llei (en col·laboració amb Antoni Cumella; 1959, Facultat de Dret de la Universitat de Barcelona); Evocació marinera (1958-1960, passeig de Joan de Borbó, Barcelona); Cera perduda vertical (1962, Market Center Award, Dallas); Monument a Narcís Monturiol (1963, cantonada de l’avinguda Diagonal i el carrer de Girona, Barcelona); Monument a les víctimes del Vallès (1963, carrer Cadmo, Rubí); Monument a les víctimes de l’accident aeri de Carmona (1965, El Acebuchal, Carmona); Façana Tele/eXprés (1966, carrer d’Aragó, 390, Barcelona); Escuts de Barcelona (1966, Edifici Novíssim, Barcelona); Venus del cerro de Peñíscola (1967, Cerromar, Peníscola); La mesura de l’espai-temps (1967, Edifici Mercuri, Barcelona); Monument al Comerç Internacional (1968, Dallas); Monument a les Olimpíades de Mèxic (1968, avinguda Insurgentes Sur, Ciutat de Mèxic; figura 6); fris Barcelona (1969, Edifici Novíssim, Barcelona); Homenatge a Barcelona (1969, mirador de l’Alcalde, Montjuïc, Barcelona); Diagonal (1969, estació Diagonal de la L3 del metro, Barcelona); instal·lacions per a lleons i tigres (1970, Zoo de Madrid, Casa de Campo, Madrid); A l’altre costat del mur (1970, Museu d’Escultura a l’Aire Lliure, Madrid); Al prototip (1971, Àrea Montesa, Esplugues de Llobregat); Introversió (1973, parc García Sanabria, Santa Cruz de Tenerife); Monument a l’Hospitalet de Llobregat (1975, carrer de la Riera Blanca, l’Hospitalet de Llobregat); A la Barcelona romana (1975, avinguda del Remolar, 2, el Prat de Llobregat); Autovia (1975, carrer de Buenaventura Muñoz, 15, Barcelona); Gal·la Placídia (1975, avinguda Codorniu, s/n, Sant Sadurní d’Anoia); Porta de Sant Jordi (1975, Palau del Lloctinent, Barcelona); relleu Sant Jordi - Teseu (1976, Palau de la Generalitat de Catalunya, Barcelona); Monument a Ramon Llull (1976, monestir de Montserrat); fris Barcelona (1979, estació de Sants, Barcelona —des del 2006 es troba provisionalment instal·lat al Museu del Ferrocarril, Vilanova i la Geltrú—); Monument a Manresa (1979, la Balconada, Manresa); Lo que se ve es una visión de lo invisible (1981, aeroport d’Alacant-Elx); La Resistència (1981, Parlament de Catalunya, Barcelona); Monument al redreçament de la Generalitat de Catalunya (1982, plaça de les Corts Catalanes, Cervera); Matèria-Forma (1982, Casa de la Ciutat, Barcelona); Olímpia (1983, parc Château de Vidy, Lausana); La Creació. Homenatge a Miquel Àngel (1983, carrer de Palau, 18, Mataró); Jònica. Homenatge a Kavafis (1983, jardins de s’Hort del Rei, Palma); Monument a Francesc Macià (1983, cantonada de la rambla de la Pau i el passeig Marítim, Vilanova i la Geltrú); La Deessa (1983, Subirachs’ Building, Glasgow); Monument a Pau Casals (1984, plaça de J. S. Bach, Sant Salvador del Vendrell); Retrat del president Francesc Macià (1984, Pati dels Tarongers del Palau de la Generalitat de Catalunya, Barcelona); Ariadna i Hermes (1985, monestir de Montserrat); Sant Jordi (1986, monestir de Montserrat); L’arquitecte (1986, cantonada del carrer de la Força i les escales de la Pera, Girona); Monument a Salvador Espriu (1986, plaça Farners, Santa Coloma de Farners); Monument al comte Borrell II (1986, plaça de la Fira, Cardona); Retrat de la pianista Rosa Sabater (1986, Sala Lluís Millet del Palau de la Música Catalana, Barcelona); Monòlit d’Enric Prat de la Riba (1987, Escola d’Administració Pública de Catalunya, Barcelona); Els pilars del cel (1987, Seül); Monument a Gaspar de Portolà (en col·laboració amb Francesc Carulla; 1988, Pacífica, Estats Units —n’hi ha un segon exemplar situat davant del parador d’Arties, Lleida—); Monument a Federico García Lorca (1988, platja des Llané, Cadaqués); Unió d’Orient i Occident (1989, parc Olímpic, Seül); Clio (1989, plaça Calonge, Sant Julià de Lòria); Monument al Mil·lenari de Catalunya (1990, rotonda a la cruïlla entre la Via Augusta i el camí de la Creu, Tarragona); Retrat del president Lluís Companys (1990, Pati dels Tarongers del Palau de la Generalitat de Catalunya, Barcelona —n’hi ha un exemplar a la plaça de Lluís Companys de Girona i un altre al carrer de Lluís Companys de Lleida—); Monument a Francesc Macià (1991, plaça de Catalunya, Barcelona); Iris (1993, plaça Colón, Madrid); Retrat del president Josep Tarradellas (1999, Pati dels Tarongers del Palau de la Generalitat de Catalunya, Barcelona); Als socis i a les penyes del Barça (1999, La Masia, Barcelona); Retrat del president Josep Irla (2001, Pati dels Tarongers del Palau de la Generalitat de Catalunya, Barcelona); Jònica. Homenatge al Noucentisme (2002, Balneari Vichy Catalán, Caldes de Malavella); Korea (2003, parc d’Escultures, Gwangju); Sant Jordi (2007, basílica de la Sagrada Família, Barcelona); Sitges (2008, parc de Can Robert, Sitges).

Obra religiosa i funerària (selecció)

Altar, crucifix, ambons, via crucis i pila baptismal per a l’església de les Llars Mundet (1958, Llars Mundet, Barcelona); façana i portes del santuari de la Virgen del Camino (1961, Lleó); Creu de Sant Miquel (1962, monestir de Montserrat); Santa Cecília, crucifix i altar major per a la parròquia de Santa Cecília (1964, parròquia de Santa Cecília, Barcelona); crucifix i sagrari per a l’església de l’Encarnació (1964, església de l’Encarnació, Bilbao); portes de Sant Pere i Sant Pau, crucifix i sagrari per a la Residència Bell-lloc (1965, Residència Bell-lloc, la Roca del Vallès); façana del col·legi Nuestra Señora de la Paz (1966, c. Padre Damian, 26, Torrelavega); Sant Domingo de Guzmán (1970, monestir de Montserrat); capella del Santíssim de la basílica del monestir de Montserrat (1977, basílica del monestir de Montserrat); Sant Francesc i Bernat Metge per al panteó de Francesc Cambó (1977, panteó de Francesc Cambó, cementiri de Montjuïc, Barcelona); estela funerària de Pau Casals (1984, cementiri del Vendrell); ambó per a l’església major del Reial Monestir de Santa Maria de Poblet (1985, església Major del Reial Monestir de Santa Maria de Poblet); La Passió de Crist (1987-2005, façana de la Passió de la basílica de la Sagrada Família, Barcelona); Noli me tangere (1992, cementiri de Sabadell); tomba de Jaume Vicens Vives (2000, cementiri de Roses); Mare de Déu de Montserrat (2001, Museu de Montserrat); Portal Major (2009, façana de la Glòria de la Basílica de la Sagrada Família, Barcelona).

Exposicions

Exposicions individuals (selecció)

«J. M. Subirachs» (Casa del Libro, Barcelona, 1948); «Subirachs» (Het Atelier, Anvers, 1955); «Subirachs» (Galerías Jardín, Barcelona, 1957); «Subirachs» (Galerías Jardín, Barcelona, 1959); «Escultura de Subirachs» (Sala del Prado de l’Ateneo de Madrid, 1960); «Subirachs» (Joachim Gallery, Chicago, 1962); «Subirachs. Escultura reciente» (Sala Gaspar, Barcelona, 1962); «Subirachs» (Galerie Mesure, París, 1962); «Subirachs» (Galería Neblí, Madrid, 1963); «Subirachs» (Joachim Gallery, Chicago, 1964); «J. M. Subirachs. Sculptures / J. Hernández Pijuan. Peintures» (Semiha Huber, Zúric, 1965); «Esculturas de Subirachs» (Galería Grises, Bilbao, 1966); «José María Subirachs» (Sala de Santa Catalina de l’Ateneo de Madrid, 1966); «Subirachs. Escultura» (Sala Gaspar, Barcelona, 1967); «Luc Peire i Subirachs» (Studio Gallery, The Stamford Museum and Nature Center, Stamford, 1967); «Dibujos de Subirachs» (Galería Seiquer, Madrid, 1968); «Subirachs» (Raumkunst Galerie, Düsseldorf, 1968); «Subirachs» (Galería Skira, Madrid, 1971); «Subirachs» (Galeria René Metras, Barcelona, 1973); «Subirachs. Dibuixos 1954-1974» (Galería Arturo Ramón, Barcelona, 1974); «Subirachs. Schetsen en sculpturen» (Galeria d’Eendt, Amsterdam, 1974); «Subirachs» (Sala Víctor Bailo, Saragossa, 1975); «Subirachs» (Galeria René Metras, Barcelona, 1975); «Subirachs: gravats i dibuixos» (Galería Ciento, Barcelona, 1976); «Subirachs. Esculturas y dibujos» (Sur Galería de Arte, Santander, 1976); «Subirachs» (Galería Biosca, Madrid, 1977); «Subirachs. Escultures. Pintures. Dibuixos. Obra gràfica» (Sala d’Exposicions de la Caixa d’Estalvis Laietana, Mataró, 1977); «Subirachs» (Galerie Levy, Hamburg, 1978); «Subirachs» (Galeria Sacharoff, Barcelona, 1978); «Subirachs. Homenatge a Fortuny i a Gaudí» (Centre de Lectura de Reus, 1979); «Subirachs. Obres de 1960 a 1980» (Sala d’Art Daedalus, Barcelona, 1980); «Subirachs. Esculturas, dibujos y obra gráfica» (Galería Biosca, Madrid, 1981); «Subirachs. Escultures, dibuixos i obra gràfica» (Palau de Caramany, Girona, 1981); «Subirachs. Dessins, gravures, médailles» (Institut Francès de Barcelona, 1981); «Subirachs neofigurative» (R. K. Parker Gallery, Nova York, 1981); «Subirachs. Esculturas y obra gráfica» (Casa Museo Colón, Las Palmas de Gran Canària, 1982); «Subirachs, escultures, dibuixos, litografies i medalles» (La Tralla, Vic, 1983); «Subirachs, obres de 1974 a 1984» (Sala d’Art Daedalus, Barcelona, 1984); «Subirachs» (Centre d’Études Catalanes, París, 1984); «Subirachs» (Centre Cultural de l’Albigeois, l’Albi, 1984); «Subirachs. Escultures, dibuixos, obra gràfica» (Palau de Caramany, Girona, 1984); «Subirachs. Skulpturen - Lithografien» (Interart, Riehen, 1985); «Subirachs» (Sala Abat Senjust, Ripoll, 1986); «Subirachs» (Institut Francès de Barcelona, 1987); «Subirachs» (Le Centre Culturel Casa de Goya, Bordeus, 1987); «Subirachs. Lithographies» (Chez J. P. Marchand, Universitat de l’Alta Alsàcia, Colmar, 1987); «Subirachs» (Centro de Exposiciones y Congresos de la Caja de Ahorros y Monte de Piedad de Zaragoza, Aragón y Rioja, Saragossa, 1987); «Josep Maria Subirachs» (Millesgärden, Estocolm, 1988); «Josep Maria Subirachs. Opera grafica» (Sala Tecnorama, Verona, 1988); «Subirachs. Escultures, dibuixos i litografies» (Palau de Caramany, Girona, 1989); «Subirachs. Exposició retrospectiva» (Ginza Art Museum, Tòquio, 1990); «Josep Maria Subirachs. Dibuixos i obra gràfica» (Casa de la Cultura, Tossa de Mar, 1991); «Subirachs» (Sala Casa del Monte, Madrid, 1992); «Subirachs» (Pavelló de Catalunya, Exposició Universal, Sevilla, 1992); «Subirachs a Tarragona. Escultura, dibuix, litografia» (Museu d’Art Modern de Tarragona, 1993); «Josep Maria Subirachs. Oeuvres récentes» (Institut Francès de Barcelona, 1993); «Subirachs. Obra recent» (Sala d’Art Artur Ramon, Barcelona, 1994); «Josep Maria Subirachs» (Galerie Daniel Meier, Basilea, 1994); «Subirachs. Escultura, dibuix i obra gràfica» (Centre Jujol Can Negre, Sant Joan Despí, 1994); «Subirachs. La façana de la Passió de la Sagrada Família» (Museu Diocesà de Barcelona, 1994); «Subirachs» (Galería Biosca, Madrid, 1995); «Subirachs. Escultura, dibuix, obra gràfica» (Galeria Rosa Pous, Girona, 1997); «Josep Maria Subirachs» (Tour Fromage, Aosta, 1997); «Subirachs. Obres de 1953 a 1997» (Museu Deu, el Vendrell, 1997); «Subirachs: una mirada al Poblenou» (Centre Cívic Can Felipa, Barcelona, 1999); «Subirachs. Dibuixos de 1954 al 2000» (Fòrum Berger Balaguer, Vilafranca del Penedès, 2000); «50 anys d’obres de Subirachs 1950-1999» (Museu Municipal, Tossa de Mar, 2000); «Subirachs. Skulpturen, Zeichnungen und Grafik» (Galerie am Opernring, Viena, 2000); «Subirachs. Idea, matèria, forma» (Museu de Mataró i Can Palauet, Mataró, 2001); «Subirachs. Escultures, dibuixos i obra gràfica» (Sala Gòtica de l’Institut d’Estudis Ilerdencs, Lleida, 2001); «Subirachs. El largo camino» (Fundación Vela Zanetti, Lleó, 2002); «Subirachs. Volums. Textures. Símbols. Obres de 1953 a 2002» (Palau Moja, Barcelona, 2003); «Subirachs. 50 anys de dibuixos» (Centre de la Generalitat de Catalunya de Roma, 2003); «Subirachs. 50 ans de dessins» (Maison de la Catalogne, París, 2004); «Subirachs» (Artur Ramon Art Contemporani, Barcelona, 2005); «Subirachs» (Museu del Llac Occidental, Hangzhou, 2005); «Camins de Ramon Llull. Subirachs: un diàleg lul·lià» (Centre Bonastruc Ça Porta, Museu d’Història dels Jueus, Girona, 2005); «Subirachs i la geometria» (Museu del Càntir, Argentona, 2006); «Subirachs. Pintura i escultura» (Galeria d’Art El Claustre, Girona, 2006); «Subirachs. Escultor, pintor i dibuixant» (Can Castells Centre d’Art, Sant Boi de Llobregat, 2006); «Subirachs a Montserrat» (Museu de Montserrat, 2007); «Subirachs. Creacions bidimensionals i tridimensionals» (Centre Cultural Caixa Terrassa, 2007); «Subirachs 2008» (La Galeria, Sant Cugat del Vallès, 2008); «Subirachs. Escultor i pintor» (Museu Arxiu de Sant Andreu de Llavaneres, 2009); «Subirachs. Pintures del 2004 al 2009» (Miramar, Sitges, 2009); «Subirachs. Expressionisme. Abstracció. Neofiguració» (CAEE, Escaldes-Engordany, 2009); «Subirachs. Pintures del 2004 al 2009» (Fòrum Berger Balaguer, Vilafranca del Penedès, 2009); «Subirachs. Analogías. Dualidades. Oposiciones» (La Lonja, Saragossa, 2010); «Subirachs. Obra selecta» (Museu de Montserrat, 2014); «Subirachs. Obra escollida a l’Estudi Regomir» (Estudi Regomir, Barcelona, 2014); «Subirachs. Dibuixos» (Artur Ramon Art, Barcelona, 2014); «Dibuixos de Subirachs» (Fòrum Berger Balaguer, Vilafranca del Penedès, 2014); «(Des)equilibris. Subirachs» (Espai Guinovart, Agramunt, 2014); «Subirachs. De principi a fi» (Centre del Carme, València, 2015); «Subirachs retrospective» (Tianjin Art Museum, Guizhou Provincial Museum i Hubei Provincial Museum, Tianjin, Guiyang i Wuhan, 2015); «Subirachs. Crònica d’una presència. Tarragona-Poblet-El Vendrell» (Museu d’Art Modern de Tarragona, 2015); «Subirachs» (El Carme Galeria d’Art, Vic, 2015); «Subirachs. Un abécédaire» (Institut Francès de Barcelona, 2016); «Subirachs. Figuracions i abstraccions» (Centre Cultural Terrassa, 2017); «Subirachs. La figura femenina, entre la metàfora i el mite» (Museu de la Pell d’Igualada i Comarcal de l’Anoia, Igualada, 2017); «Subirachs. Obra sobre paper i escultura» (Galeria Eude, Barcelona, 2017); «Subirachs. La torre com a metàfora i símbol» (Torre de les Aigües del Besòs, Barcelona, 2017); «Subirachs. Expressionisme. Abstracció. Neofiguració» (La Fortalesa, Sant Julià de Ramis, 2018); «Subirachs» (Chapel Arts Cheltenham, Gloucestershire, 2019); «Subirachs bidimensional i tridimensional» (Galeria Dolors Junyent, Barcelona, 2020); «Subirachs. De l’expressionisme a l’abstracció (1953-1965)» (Fundació Vila Casas - Can Mario, Palafrugell, 2022); «Subirachs. La puresa de la creació» (Sala Sergi Mas, Sant Julià de Lòria, 2022); «Subirachs, en essència. Escultura i dibuix (1952-2002)» (Artur Ramon Art, Barcelona, 2024); «Subirachs, artista polifacètic» (Aula Cultural del Museu Municipal Castell, Rubí, 2024); «Subirachs. Creacions bidimensionals i tridimensionals» (Museu Monjo, Vilassar de Mar, 2024).

Exposicions col·lectives (selecció)

Saló d’Octubre (Galeries Laietanes, Barcelona, 1949, 1950, 1951, 1952, 1953, 1954 i 1955); «Postectura» (Galeries Laietanes, Barcelona, 1950); I Bienal Hispanoamericana de Arte (Palacio de Exposiciones del Retiro, Madrid, 1951); Saló del Jazz (Galeries Laietanes, Barcelona, 1952 i 1953); «A Espanha Na II Bienal Paulista» (São Paulo, 1953); II Bienal Hispanoamericana de Arte (Palacio de Bellas Artes, l’Havana, 1954); «Peire, Servranckx, Mara, Burssens, Subirachs» (Galerie Unicum, Bruges, 1954); 3r Biennale voor Beeldhouwkunst (Middelheim Museum, Anvers, 1955); III Bienal Hispanoamericana de Arte (Palau d’Exposicions del Parc de la Ciutadella, Barcelona, 1955); Exposition Jan Burssens, Pol Mara, Luc Peire, J. M. Subirachs (Galerie du Théâtre de Poche, Brussel·les, 1956); II Biennal d’Art Mediterrani (Alexandria i el Caire, 1957); «Oriental paintings exhibition. A joint exhibition by Chinese and Spanish modern painters» (Taipei, 1957); IV Exposición del Grup R (Galeries Laietanes, Barcelona, 1958); «Colección Westerdahl» (Museu Municipal de Belles Arts de Santa Cruz de Tenerife, 1959); «De la Escuela de Barcelona. Alcoy, Hernández Pijuan, Planell, Subirachs» (Galería Biosca, Madrid, 1959); «Arte actual» (Galerie 59, Aschaffenburg, 1960); «85 promoción arquitectura» (Sala Gaspar, Barcelona, 1960); «0 Figura. Homenaje informal a Velázquez» (Sala Gaspar, Barcelona, 1960); «Arte actual español» (Galerie Kopcke, Copenhaguen, 1960); «Art espagnol contemporain / Hedendaagse Spaanse Kunst» (Palais des Beaux-Arts, Brussel·les, 1961); VI Biennale voor Beeldouwkunst (Middelheim Museum, Anvers, 1961); «Formes et magie» (Bois de Boulogne, París, 1962); Salon de la Jeune Sculpture (Museu Rodin, París, 1963); VII Bienal de São Paulo (parc Ibirapuera, São Paulo, 1963); «Luc Peire-Subirachs» (Galerie Maywald, París, 1964); «Contemporary sculptors of Spain» (New York World’s Fair, Nova York, 1964); «Veinticinco artistas españoles» (Sala de Exposiciones del Secretariado Nacional de Información de Lisboa, 1964); «0.3» (Galerie Jacques Casanova. Jardins du Palais Royal, Galerie Montpensier, París, 1965); «Contemporary Spanish artist» (The Bundy Art Gallery, Waitsfield, Vermont, 1965); X Biennal Internacional d’Escultura (Anvers, 1966); 3e Exposition Internationale de Sculpture Contemporaine (jardins de la Maison Rodin, París, 1966); «Drawings by sculptors» (Bertha Schaefer Gallery, Nova York, 1966); «La petite sculpture» (Galerie Maywald, París, 1966); «International sculpture showcase. Steel, bronze and white marble» (Bertha Schaefer Gallery, Nova York, 1966); «Contemporary Spanish artists. 10 artists of the Catalan School» (The National Gallery of Canada, Ottawa, 1967); III Biennale Internationale de la Tapisserie Moderne (Palais de Rumine, Lausana, 1967); «Art espagnol d’aujourd’hui» (Museu Rath, Ginebra, 1969); «10 artistes contemporains» (Museu del Petit Palau, Ginebra, 1969); «Grau-Garriga, Hernández Pijuan, Subirachs» (Bloomingdale’s, Nova York, 1971); «Subirachs i Hernàndez Pijuan» (Galeria Ianua, Barcelona, 1971); «Spanische Künstler der Gegenwart. Graphisches» (Kabinett Karl Vonderbank, Frankfurt, 1972); «Memorial Exhibition II» (New Bertha Schaefer Gallery, Nova York, 1972); «1r rencontre international hommage á Pablo Picasso» (Salle de l’AVEC, Vallauris, 1972); I Exposición Internacional de Escultura en la Calle (parc Municipal, Santa Cruz de Tenerife, 1973); III Biennal Internacional de la Petita Escultura (Budapest, 1975); «Arte español contemporáneo» (Sala de Exposiciones de la Fundación Juan March, Madrid, 1975); «Internationale Kunstmesse Basel» (Basilea, 1976, 1977, 1978, 1979, 1981 i 1983); 1r Triennale Européenne de Sculpture (jardins del Palau Reial, París, 1978); «Bijoux» (Galerie Marie Zisswiller, París, 1978); «38e congrès CFDT. Présence contemporaine de la sculpture» (parc des Expositions et des Loisirs de Penfeld, Brest, 1979); «Peintres et sculpteurs espagnols contemporains» (Hotel de Ville, Vénissieux, 1980); «Acquisizioni della Collezione Vaticana d’Arte Religiosa Moderna» (Braccio di Carlo Magno, Roma, 1980); «La Catalogne aujourd’hui» (Palais de l’UNESCO, París, 1981); «Art català s. XIX - s. XX» (Palau Robert, Barcelona, 1986); «Seoul Olympiad of Art» (parc Olímpic, Seül, 1987); «Le Défi Catalan. De Picasso et Miró à la nouvelle génération» (Château de Biron, Dordonya, 1988); «Open-air sculpture» (parc Olímpic, Seül, 1988); «15 masters of contemporary sculptures» (Hyundai Gallery, Seül, 1988); «Pintors i escultors catalans de la Segona Avantguarda» (Seu del Consell d’Europa, Estrasburg, 1989); «The Second Vanguard» (Baruch College Gallery, Nova York, 1990); «Les Avant-garde de la sculpture: La Catalogne» (Espace Culturel du Pin Galant, Merinhac, 1991); «Els artistes del Cercle Maillol. Homenatge a Pierre Deffontaines (1894-1978)» (Saló del Tinell, Barcelona, 1994); «Figuraciones españolas del siglo XX en la Colección Central Hispano» (Fundación Central Hispano, Madrid, 1995); «Mestres catalans del segle XX» (Atlanta, 1996); «Grup R, una revisió de la modernitat, 1951-1961» (Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, 1997); XII Bienal Internacional del Deporte en las Bellas Artes 1997 (Reials Drassanes, Barcelona, 1997); «Katalánstí. Mostra col·lectiva d’art català» (Praga, 1999); «Avant Miró, après Dalí. L’art catalan du XXème siècle» (Museu Arqueològic Regional d’Aosta, 2001); «De Gaudí a Tàpies. Maestros catalanes del siglo XX» (Casa Botines, Lleó, 2002); «Per laberints» (Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, 2010); «La revolución de la escultura» (Centro de Arte Tomás y Valiente, Fuenlabrada, 2012); «Espriu. He mirat aquesta terra» (Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, 2013); «La màquina de pensar: Ramon Llull i l’ars combinatoria» (Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, 2016); «Cirlot i els artistes a l’entorn del Correo de las Artes» (Fundació Vila Casas, Espai Volart, Barcelona, 2017); «Thinking machines. Ramon Llull and the ars combinatoria» (APFL ArtLab, Lausana, 2018); «Le choc parisien des artistes catalans (1945-1976)» (Institut Francès de Barcelona, 2021); «Postectura. La construcció del demà» (Museu d’Art de Girona, 2022); «Quina humanitat? La figura humana després de la guerra (1940-1966)» (Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona, 2023); «Un altre art. Informalisme a Catalunya (1956-1966)» (Museu d’Art de Girona, 2023-2024).

Bibliografia

Monografies

Juan Eduardo Cirlot, Subirachs (Barcelona, Xifré, 1960); Rafael Santos Torroella, Subirachs (Barcelona, Sala Gaspar, 1962); Daniel Giralt-Miracle, Subirachs (Barcelona, Saturno, 1973); Daniel Giralt-Miracle, Subirachs (Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia, 1973); Maria Peña, Subirachs (Bilbao, La Gran Enciclopedia Vasca, 1974); Maria Aurèlia Capmany, Subirachs o retrat de l’artista com a escultor adult (Barcelona, Pòrtic, 1975); José Corredor-Matheos, Subirachs (Barcelona, Polígrafa, 1975); Montserrat Blanch, Subirachs. Obra gràfica 1949-1975 (Barcelona, Saturno, 1976); Josep M. Subirachs, Quadern de taller. 1954-1987 (Vic, Eumo, 1987); Josep Maria Subirachs, La Torre de Babel i altres textos (Vic, Eumo, 1989); Lourdes Cirlot, Subirachs (Barcelona, Artur Ramon, 1990); Josep Maria Subirachs et al., Quadern de la Façana de Ponent (Vic, Eumo, 1990); Pilar Vélez, Aproximació a l’obra gràfica de Subirachs (Barcelona, Mediterrània, 1993); Ramon Borràs, Subirachs. Medalles (Barcelona, Mediterrània, 1997); Imma Fontanals, Subirachs a la Sagrada Família (fotografies de Joan Iriarte; Barcelona, Mediterrània, 1998); Marie-France Borot, Subirachs: le dur désir de créer (Barcelona, Mediterrània, 1999); Francesc Miralles, Subirachs. Un creador de símbolos (Barcelona, Altaya, 1999); Daniel Giralt-Miracle, Subirachs. La Sagrada Família. Les portes (Sitges, El Pati Blau, 2002); Josep Maria Subirachs i Imma Fontanals, L’art és l’erotisme de la història. L’alfabet simbòlic de Subirachs (Barcelona, Mediterrània, 2003); Judit Subirachs Burgaya, Subirachs a Catalunya. Obra en espais públics (Barcelona, Mediterrània, 2006); Judit Subirachs Burgaya, Subirachs a Barcelona (Barcelona, Mediterrània i Ajuntament de Barcelona, 2012); Francesc Fontbona, Daniel Giralt-Miracle i Judit Subirachs-Burgaya, Subirachs (Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 2015).

Catàlegs (selecció)

Alberto Sartoris, Subirachs (Barcelona, Galerías Jardín, 1958); Juan Eduardo Cirlot, Subirachs (Barcelona, 1959); Lluís Permanyer, Subirachs (Santander, Galería Sur, 1965); Michel Seuphor, Pour Subirachs (Barcelona, Gráficas Mendoza, 1965); Carlos Areán, José María Subirachs (Madrid, Publicaciones Españolas, 1966, col·l. «Cuadernos de Arte»); Xavier Rubert de Ventós, Subirachs (Manresa, Cercle Artístic de Manresa, 1966); Salvador Paniker, La nueva escultura de Subirachs (Barcelona, Sala Gaspar, 1967); Francesc Fontbona, Subirachs (Saragossa, Sala Víctor Bailo, 1975); Maria Peña, Subirachs (Sabadell, Caixa d’Estalvis de Sabadell, 1975); José Corredor-Matheos, Subirachs (Santander, Galería Sur, 1976); A. M. Campoy, Subirachs o la realidad imaginada (Madrid, Galería Biosca, 1977); Salvador Espriu, Subirachs (Mataró, Caixa d’Estalvis Laietana, 1977); Daniel Giralt-Miracle, El meu Subirachs (Manresa, Cercle Artístic de Manresa, 1977); Santiago Alcolea i Blanch, Subirachs a Catalunya. Escultures públiques (Barcelona, Galeria Sacharoff, 1978); Xavier Amorós, Subirachs (Reus, Centre de Lectura de Reus, 1979); Maria Aurèlia Capmany, La irrupció del paisatge en l’obra de Josep M. Subirachs (Barcelona, Sala d’Art Daedalus, 1980); Salvador Espriu, Món de Subirachs (Barcelona, Sala d’Art Daedalus, 1980); Francesc Fontbona, Nota sobre Subirachs a vint anys de l’Evocació marinera (Barcelona, Sala d’Art Daedalus, 1980); Daniel Giralt-Miracle, Subirachs, rellegit (Sant Sadurní d’Anoia, Caixa de Barcelona, 1980); Ricard Salvat, A l’entorn de l’obra de Subirachs (Mataró, Galeria d’Art Tertre, 1980); Josep M. Carandell, La ironia inquietant (Girona, Palau de Caramany, 1981); Joaquín de la Puente, Josep Maria Subirachs, uno y pluriforme (Madrid, Galería Biosca, 1981); José Corredor-Matheos, Subirachs: 1974-1984 (Barcelona, Sala d’Art Daedalus, 1984); José Corredor-Matheos, Subirachs 84 (Barcelona, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, 1984); Christian Delacampagne, Dona, estela, columna (Barcelona, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, 1984); Joaquim Molas, Nota de lectura (Barcelona, Sala d’Art Daedalus, 1984); Jaume Fàbrega, Subirachs, la creació contundent (Platja d’Aro, 1985); Marta Pessarrodona, Llegint Josep Maria Subirachs (Barcelona, Centre Cívic El Guinardó, 1985); Marie-France Borot, Geometries (Sant Cugat del Vallès, Canals Galeria d’Art, 1987); Lourdes Cirlot, La fascinación de lo doble (Saragossa, Caja de Ahorros de Zaragoza, Aragón y Rioja, 1987); José Corredor-Matheos, Subirachs 84 (Saragossa, Caja de Ahorros de Zaragoza, Aragón y Rioja, 1987); Vincent Garmendia, Subirachs ou la géometrie des passions (Barcelona, Institut Français, 1987); Emili Bou, Per comprendre l’obra de Subirachs (Barcelona, Dubé, 1988); Antonio Giacino, Josep Maria Subirachs (Verona, Tecnorama, 1988); Francisco Giunta, Subirachs, tra classicità e surrealismo (Verona, Tecnorama, 1988); Artur Ramon i Navarro, Subirachs - Tva Poler (Estocolm, Millesgarden, 1988); Jordi Bonet i Armengol, El temple de la Sagrada Família i Josep M. Subirachs (Barcelona, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, 1990); José Corredor-Matheos, J. M. Subirachs, imatge i contraimatge del món (Barcelona, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, 1990); M. Carme Farré i Sanpera, Josep M. Subirachs al Japó (Barcelona, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, 1990); Alexis Eudald Solà, Itinerari possible a través del món cultural de Subirachs (Barcelona, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, 1990); M. Carme Farré i Sampera, Subirachs Sevilla ’92 (Barcelona, Banc Sabadell, 1992); Francesc Fontbona, Subirachs (Barcelona, Generalitat de Catalunya, 1992); José Luís López Pedrol, Subirachs, Ulises del tiempo, y sus tras-espacios metafísicos (Madrid, Caja de Madrid, 1992); Cesáreo Rodríguez-Aguilera, La obra escultórica de Subirachs (Barcelona, Banc Sabadell, 1992); Marie France Borot, Créer contre (Barcelona, Institut Français, 1993); Francesc Fontbona, Subirachs, una tria recent (Barcelona, Sala d’Art Artur Ramon, 1994); Joan Margarit, Subirachs (Olot, Galeria d’Art Arcadi Calzada, 1994); Artur Ramon, Subirachs (Madrid, Galería Biosca, 1995); Cesáreo Rodríguez-Aguilera, L’obra de Subirachs (Vilassar de Mar, Museu Monjo, 1995); Pilar Vélez, Maculatures + Monotips (Girona, Palau de Caramany Galeria d’Art, 1995); Marie-France Borot, L’arquitecte (Girona, Galeria Rosa Pous, 1997); Pilar Vélez, Josep M. Subirachs, entre la pedra, les tintes i el paper (el Vendrell, Museu Deu, 1997); Anna Farrés, Noemí Guillamet, Sandra Niubó i Raquel Pera, Subirachs: una mirada al Poblenou (Barcelona, Ajuntament de Barcelona, 1999); Josep M. Cadena, L’essencialitat del dibuix en l’obra de Subirachs (Vilafranca del Penedès, Fundació Caixa Penedès, 2000); Francesc Fontbona, Els subirachs de Josep Maria Subirachs (Tossa de Mar, Ajuntament de Tossa de Mar, 2000); Josep Miquel Garcia, Subirachs (Lleida, Institut d’Estudis Ilerdencs, 2001); Judit Subirachs-Burgaya, Fragments d’un itinerari (Mataró, Patronat Municipal de Cultura de Mataró, 2001); Pilar Vélez, Subirachs. Dibuixos i gravats d’escultor (Mataró, Patronat Municipal de Cultura de Mataró, 2001); Laura Zubiaur, Subirachs (Lleida, Institut d’Estudis Ilerdencs, 2001); Eduardo Aguirre, Subirachs, el largo camino (Lleó, Fundación Vela Zanetti, 2002); Francesc Bedmar, Bronce y piedra (Lleó, Fundación Vela Zanetti, 2002); Aurora Cadenato, De la Virgen del Camino a la Sagrada Familia (Lleó, Fundación Vela Zanetti, 2002); Marcelino Cuevas, El reto de innovar (Lleó, Fundación Vela Zanetti, 2002); Enrique Badosa, Escultura escrita (Barcelona, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, 2003); Teresa Camps, Notes entorn de l’obra de Subirachs en l’espai públic (Barcelona, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, 2003); Judit Subirachs, Una exposició retrospectiva (Barcelona, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, 2003); Artur Ramon i Navarro, Quan l’escultor pinta (Barcelona, Artur Ramon. Art Contemporani, 2005); Artur Ramon i Navarro, El pintor Subirachs (Girona, Galeria d’Art El Claustre, 2006); Ignasi Moreta, El sagrat en Subirachs (Barcelona, Mediterrània, 2007); Arcadi Pla i Masmiquel, Aproximació a l’obra de Subirachs (Barcelona, Mediterrània, 2007); Artur Ramon i Navarro, Subirachs a Montserrat (Barcelona, Mediterrània, 2007); Judit Subirachs-Burgaya, Obres de Subirachs al cim de Montserrat (Barcelona, Mediterrània, 2007); Helena Batlle Argimon, Subirachs, pintor (Sant Cugat del Vallès, La Galeria, 2008); Lluïsa Sala i Tubert, L’imaginari pictòric de Subirachs (Sitges, Ajuntament de Sitges, 2009); Judit Subirachs-Burgaya, Subirachs. Analogías, dualidades, oposiciones (1949-2009) (Siena, Carlo Cambi, 2010); Lara Vidal Santorum, (Des)equilibris (Agramunt, Espai Guinovart, 2014); Cyril Boisson, Retrospective of Subirachs (Pequín, The Forbidden City Publishing House, 2015); Jordi Bonet Armengol, Subirachs in the Sagrada Familia (Pequín, The Forbidden City Publishing House, 2015); Rosa M. Ricomà Vallhonrat, Subirachs. Crònica d’una presència. Tarragona, Poblet, el Vendrell (Tarragona, Diputació de Tarragona, 2015); Judit Subirachs-Burgaya, Subirachs. De principi a fi (València, Generalitat Valenciana, 2015); Marie-France Borot, Subirachs. Un abécédaire (Barcelona, Institut Français, 2016); Ricard Mas, Cròniques de la dimensió 62 (Barcelona, Fundació Vila Casas, 2022); Bernat Puigdollers, Subirachs i l’escultura catalana de postguerra (Barcelona, Fundació Vila Casas, 2022); Judit Subirachs-Burgaya, Subirachs. De l’expressionisme a l’abstracció (Barcelona, Fundació Vila Casas, 2022); Conxita Oliver i Joan Gil, Subirachs, en essència (Barcelona, Artur Ramon Art, 2024); Mònica Ramon i Artur Ramon, Subirachs i nosaltres (Barcelona, Artur Ramon Art, 2024); Subirachs. Josep M. Subirachs (1927-2014) (en línia; s. d.).

Judit Subirachs-Burgaya
Informaciķ sobre l'autor

Diccionari d'artistes catalans, valencians i balears - Institut d'Estudis Catalans - Museu Nacional d'Art de Catalunya

IEC

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona. 
Telèfon +34 932 701 620. diccionari.artistes@correu.iec.cat - Informació legal

MNAC

Palau Nacional, Parc de Montjuīc, s/n, 08038 Barcelona. Telèfon +34 936 22 03 60. Contacte - Informació legal

Amb el suport de

Diputació de Barcelona

Amb la col·laboració de

Museu de Montserrat

Museu de Montserrat