A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
CFRPnom masculí |
Revista de la Societat Catalana de Química (2007) Freqüència: 3 Com és usual les primeres aplicacions dels CFRP (carbon fibre reinforced polymers) van ser militars, d’allò més prudents i limitades a elements discrets (foto 12), però ben aviat això va canviar: entre els constructors civils la possibilitat de reduir el pes en buit significava que no sols es podia augmentar la càrrega mercant sinó que també calia emprar menys combustible per arrossegar per l’aire la mateixa estructura de l’avió, i amb els preus del petroli cada vegada més disparats la despesa addicional en nous materials semblava molt atractiva. |
Revista de la Societat Catalana de Química (2007) Freqüència: 3 FOTO 14. Aquí podem apreciar com a l’Airbus 380 (el darrer membre de la família) l’ús de CFRP no sols ha augmentat en quantitat sinó també en qualitat: fins i tot el caixó central d’ala, l’estructura que suporta tots els esforços, ha estat realitzat en CFRP. |
Revista de la Societat Catalana de Química (2007) Freqüència: 3 El pioner en la utilització integral dels CFRP (fins i tot per a elements tan tradicionalment metàl·lics com les potes del tren) va ser en Burt Rutan [27], que ha aprofitat les propietats dels compòsits al màxim per tal d’emprar formes aerodinàmiques literalment revolucionàries fins a posar en servei la primera llançadora privada (Spaceship One) [28], el seu exemple ha estat seguit amb menys audàcia però més seny comercial per molts constructors novells que ofereixen models realitzats quasi enterament en CFRP fins al punt de haver creat la nova categoria dels VLJ (Very Light Jet) [29]. |
Institut d'Estudis Catalans. Carrer del Carme 47. 08001 Barcelona.
Telèfon +34 932 701 620. informacio@iec.cat - Informació legal
2022
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons