|
Educació i Història. Revista d’Història de l’Educació
300 anys del naixement de J.-J. Rousseau (1712-2012)
Núm. 19, gener-juny 2012
Societat d’Història de l’Educació dels Països de Llengua Catalana. Institut d’Estudis Catalans, 2012
Aquest número de la revista Educació i Història és dedicat monogràficament a la figura del pedagog francès Jean-Jacques Rousseau en el tricentenari del seu naixement. Aquest número monogràfic representa «una aproximació a aquells aspectes vitals, intel·lectuals i de deixant que ens ha de permetre conèixer i recuperar un dels símbols de la pedagogia contemporània», segons destaquen Conrad Vilanou i Eulàlia Collelldemont, en la presentació del volum, titulada «Per un patrimoni conceptual de J.-J. Rousseau».
El volum inclou els articles «Els passeigs de Rousseau: solitud, rememorització i herborització», de Jordi Garcia i Farrero; «La filosofía de la educación de Rousseau: el naturalismo eudamonista», d’Isabel Vilafranca; «La trampa de Rousseau. O com es pot saltar del convencionalisme al civisme», d’Anna Gómez i Antonieta Carreño; «Rousseau, le Copernic de la pédagogie? Un héritage revendiqué et controversé au sein même de l’Institut Rousseau (1912-2012)», de Rita Hofstetter, i «Presència de Rousseau a Catalunya: entre el mite i la realitat», de Conrad Vilanou i Eulàlia Collelldemont.
L’apartat «Assajos i estudis» inclou l’article «El testament acadèmic de Josep Oriol Bernadet (1811-1860), de Francesc X. Barca Salom, que se centra en la memòria que Bernadet va llegir l’any 1860 a la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona titulada «Sobre los sistemas generales de enseñanza». |